artikel

Sauzencarrousel betrekt klant bij de zaak

Horeca

Kiezen is leuk, kiezen geeft bevrediging’, vindt Annelies Visser van cafetaria Aod Kirkrao in Kerkrade. Samen met haar vriend ontwikkelde ze een carrousel die de klanten keuze biedt uit 12 à 15 sauzen. Zij mogen deze ook nog eens zelf tappen. De cafetariahoudster won er de innovatiewedstrijd om de Remia Goed Idee Trofee mee.

Sauzencarrousel betrekt klant bij de zaak

Het apparaat, uitgewerkt in een roestvrijstalen uitvoering, is nu zo’n driekwart jaar in gebruik. De sauzen, van zoetig of pittig tot oer-Hollands of exotisch, tapt de liefhebber uit in de carrousel geplaatste flessen met een pomp erop. Tijdens de prijsuitreiking gaf Visser aan op zoek te zijn naar een fabrikant die de reservoirs verder kan professionaliseren. Ook zou deze dan de stabiliteit van haar innovatie moeten verbeteren. ‘Zelf ben ik tenslotte cafetariahouder en geen apparatenbouwer.’

Wellicht komt haar wens in vervulling. Kort voor het ter perse gaan van deze Snackkoerier liet Annelies Visser weten dat zich inmiddels twee fabrikanten hebben gemeld, die haar idee in productie willen nemen. Dit is de reden dat de klanten het nu enige tijd zonder sauzencarrousel moeten doen. Voor nadere bestudering is het apparaat tijdelijk ontmanteld.

Volgens Visser werkt het systeem op zich in ieder geval perfect. ‘De klanten zijn razend enthousiast. Ik speel in op een toenemende vraag naar diversiteit in sauzen. Ook voelen de gasten zich zo meer betrokken bij de cafetaria. Het is toch prachtig dat je kunt kiezen uit een ruim aanbod aan sauzen en deze bovendien zelf aan de frites mag toevoegen? Van misbruik heb ik nog niets gemerkt. De in de pompjes bevestigde veer is zodanig ingesteld dat men maximaal twee keer kan pompen. Nee, ik heb niet meegemaakt dat iemand halverwege een frietje stiekem nóg eens tapt. Mijn zaak heeft eerlijke gasten.’

De carrousel is mobiel. De opstelling in de zaak kan dus zodanig worden gekozen dat het gebruik ervan optimaal aansluit bij de logistiek van de klantenafhandeling. ‘Maar je zou ‘m ook rond een pilaar kunnen bouwen’, suggereert Annelies Visser. De extra kosten op het sausverbruik die haar systeem hoe dan ook met zich meebrengt, heeft ze verrekend over alle andere producten. ‘Sinds de invoering van de sauzencarrousel heb ik trouwens zo’n 15 procent meer winst gemaakt. Door deze service is mijn klandizie fors toegenomen.’