artikel

Scandic heeft groeistuipen

Horeca

Buiten Scandinavië speelt de hotelketen Scandic tot nog toe slechts een bescheiden rol. Maar dat gaat veranderen. Het concern is vastbesloten om West-Europa te veroveren, om te beginnen Nederland. Groeien kan Scandic echter niet in z’n eentje. Het grote Hilton gaat een handje helpen.

Scandic heeft groeistuipen

Op de internationale hotelmarkt volgen de ontwikkelingen elkaar in razend tempo op. Kijk maar naar Scandic. Nog geen vier dagen nadat de keten zijn eerste ‘brandhotel’ in Nederland opent, komt het bericht dat de Britse Hilton Group een bod van 2 miljard gulden heeft gedaan op de Scandinavische onderneming. Scandic gaat zo goed als zeker akkoord, al is op z’n vroegst pas over een maand duidelijk hoe de overname wordt ingevuld.
Directeur Benelux van Scandic, Bas Tolmeijer, is hoogst verrast als hij op 23 april het nieuws van de overname verneemt. Bij de opening van het Scandic Hotel Sanadome Nijmegen, een paar dagen eerder, weet hij nog niets van de op handen zijnde deal tussen zijn bazen in Stockholm en Hilton. ‘Waren we op de hoogte geweest, dan hadden we de opening in Nijmegen niet ingepland. Aan de andere kant: het hoort er een beetje bij in de hedendaagse hotelbusiness. Vandaag open je een Scandic, morgen is het misschien een Hilton. Met de huidige snelheid van overnames kan het overmorgen weer veranderen’, aldus Tolmeijer.

Doorstoten
Voor Scandic komt de overname als geroepen. De keten (154 hotels) wil internationaal verder doorstoten. Scandic is marktleider in Zweden en Denemarken en staat in Noorwegen en Finland respectievelijk in de top-5 en top-3. Die sterke basis rechtvaardigt volgens het bedrijf de visie om de ogen te richten op markten waar het al langer actief is, maar nog niet echt is doorgedrongen. Hulp van een grote speler is belangrijke voorwaarde voor succes.
Met een Hilton mag je meer dan tevreden zijn, onderstreept regiodirecteur Tolmeijer. Hij prijst het wereldwijde marketing- en reserveringssysteem van het concern. ‘Absoluut noodzakelijk om in de grote Europese markt groei van betekenis te kunnen realiseren. Scandic mag dan in Scandinavië nummer één zijn, daarbuiten zegt het de meeste mensen nog niet zo veel.’

Andere naam
Om die reden sloot het bedrijf in de Benelux eerder al een franchise-overeenkomst met Holiday Inn. Op de Holiday Inns IJmuiden, Soestduinen en Antwerpen bijvoorbeeld wappert de vlag van Holiday Inn, terwijl het management in handen is van Scandic. In hoeverre de deal met Hilton gevolgen heeft voor de samenwerking met Scandic, is nog onduidelijk. Bas Tolmeijer: ‘We blijven het management doen, maar ik sluit niet uit dat er op termijn een andere naam op het dak komt te staan.’
Verdwijnt daarmee ook de merknaam Scandic? ‘In Scandinavië zeer zeker niet, daar is de brandname Scandic veel te diep geworteld. Voor de Benelux ligt het heel anders. Voorlopig bekijkt Hilton per project welke brandname het beste past bij de lokale markt en het product.’Bas Tolmeijer verwacht niet dat de overname door Hilton ten koste gaat van de werkgelegenheid. ‘Het biedt juist extra internationale carrièremogelijkheden voor het personeel van Scandic. Hilton is tenslotte een hele grote.’

Scandic-look in Nijmegen
Scandic kwam ruim een jaar geleden naar Nijmegen om het noodlijdende kuurhotel Sanadome van de ondergang te redden. Het Sanadome werd in 1993 in de markt gezet als gezondheids- annex kuurcentrum voor onder meer patiënten van het aangrenzende Canisius Wilhelmina Ziekenhuis. Maar de all-informule (baden, schoonheidssalon fitnesscentrum en diverse medische diensten, twee restaurants en een hotel) sloeg niet aan en het bedrijf kwam in grote financiële problemen. Niet voor niets stonden ze op het hoofdkantoor van Scandic aanvankelijk sceptisch tegenover het plan het management over te nemen. Toch is het general manager Joost den Bieman van Scandic (werkte eerder voor Okura en Steigenberger Kurhaus) gelukt het hotel uit de rode cijfers te halen. ‘Het afgelopen boekjaar hebben we met een bescheiden winst afgesloten.’

Businesshotel
De diverse onderdelen binnen het Sanadome zijn sinds de komst van Scandic gescheiden. Scandic is alleen verantwoordelijk voor de exploitatie van het hotel, de conferentiefaciliteiten en de f&b-outlets. Den Bieman: ‘Allereerst zullen we ons profileren als businesshotel, gericht op de individuele zakelijke reiziger. Daarnaast bieden de zalen uitstekende mogelijkheden voor meerdaagse conferenties. Als laatste beschikt Sanadome over prachtige thermen en een kuur- en beatysalon.’ Het plan is om het complex uit te breiden met extra kamers, sauna’s en een buitenzwembad.
Het hotel is ingrijpend verbouwd, vooral omdat de lobby en de restaurants niet pasten binnen de Scandic-uitstraling: zo veel mogelijk natuurlijke materialen en parket op de vloeren. Om aan de Scandic-standaard te voldoen zal ook de kleurstelling in de kamers worden aangepast en komen er op elke kamer ISDN-lijnen.