artikel

Scepsis maakt plaats voor enthousiasme

Horeca

Frans en José Plat zijn bijna 19 jaar eigenaar van cafetaria ’t Luikske in Riel. Sinds maart 2000 zijn zij aangesloten bij de Bestaria-formule. Een jaar of tien geleden waren de ondernemers lid van een samenwerkingsverband maar daar voelden zij zich niet bij thuis.

Scepsis maakt plaats voor enthousiasme

Na een eerdere toch wat teleurstellende ervaring met een samenwerkingsverband waren Frans en José Plat huiverig om zich bij een formule aan te sluiten. Inmiddels voelen de ondernemers zich thuis bij de Bestaria-formule. ‘We waren heel sceptisch toen onze groothandel (Horesca Smulders) vroeg of we ons aan wilden sluiten bij Bestaria. We hebben er meer dan een jaar over nagedacht’, aldus Frans. Na contacten met een bij de formule aangesloten collega ging het ondernemerspaar overstag. ‘Die vertelde ons dat het goed was geweest voor zijn zaak. Hij kreeg een ander publiek en maakte meer omzet.’ Met gemengde gevoelens maakten de twee de overstap naar de formule. Op de gevel verscheen het Bestaria-logo. ‘Ons interieur had toevalligerwijs al de goede kleurstelling.’

De aanvankelijke scepsis maakte al snel plaats voor enthousiasme. Vanaf het begin werden volgens José omzetstijgingen van 20 tot 25 procent gerealiseerd. ‘We wisten niet wat ons overkwam. Op een gegeven moment hebben we nog maar in een beperkt gebied gefolderd, want we konden de drukte niet aan.’ De eigen menukaart werd aangepast. ‘Er stonden veel te bewerkelijke gerechten op. We zijn nu overgegaan op plateservice, dat past ook beter binnen het Bestaria-verhaal.’ Niet alleen de drukte maar ook de gemiddelde besteding is toegenomen. Frans weet zeker dat de folder daar debet aan is.

‘Door de uitgebreide maandelijks wisselende folder bestellen de gasten eerder een menuutje.’ De gasten zijn wel kritischer. ‘Als het er niet hetzelfde uit ziet als op het plaatje hebben we een probleem.’ José denkt dat door de maandelijks wisselende folder het voor het personeel ook leuker is. ‘Ze maken iedere maand aan de hand van de bijgeleverde receptuur andere gerechten.’ Toen cafetaria ‘t Luikske nog niet bij Bestaria aangesloten was hield de ondernemer ook acties. ‘Dat verslofte in het hoogseizoen meestal. Dan bleef zo’n aanbieding compleet met weeknummer een paar maanden hangen’, aldus Frans. ‘De uitstraling is ook beter’, vult José aan. ‘Een zelfgemaakte poster heeft het toch net niet.’

Het ondernemerspaar zou nooit voor een keiharde franchise formule kiezen. ‘In een bedrijf moet je ook wat van jezelf kunnen leggen.’ Maar de Bestaria formule zou op het punt van prijsstelling iets harder mogen. ‘De actiemenu’s hebben landelijk een vaste prijs. Dat zou wat mij betreft ook mogen gelden voor de schotels die vast in het assortiment zitten. Mits goed op rendement doorgerekend.’ Een formule staat of valt met de begeleiding die vanuit een organisatie komt, denkt Frans. ‘Er is een hygiëneplan waarop regelmatig aanvullingen komen. We hebben een menucommissie die voor de acties zorgdraagt. En wat volgens mij het allerbelangrijkst is: de organisatie en formulemanager zijn goed bereikbaar en reageren direct als je ergens mee zit.’

De enquêtes die Bestaria onder zijn deelnemers houdt, vallen in goede aarde. ‘Ze houden echt een vinger aan de pols, wat betreft rendement en de verschijningsfrequentie en invulling van de folder. Zolang het met Bestaria gaat als nu, voel ik geen behoefte om meer invloed uit te kunnen oefenen.’ Ook de contacten die inmiddels zijn opgebouwd werpen hun vruchten af. Frans: ‘Ik heb regelmatig contact met andere Bestaria-ondernemers. Met z’n allen weet je meer dan alleen.’ José had de meeste twijfel over de binding aan een formule. Ze is naar eigen zeggen nu misschien nog wel enthousiaster dan Frans. ‘Hoe beter je de formule volgt, hoe makkelijker het wordt. Dan zie je dat je daar uiteindelijk de vruchten van plukt.’