artikel

Schone toiletten van groot belang

Horeca

De helft van alle klanten aan horecabedrijven keert niet terug als zij de toiletten niet voldoende schoon vinden. Voor restaurants geldt zelfs een percentage van 75 procent.

Schone toiletten van groot belang

Een toilet dat schoon en fris is, is voor 60 procent van de gasten juist een reden om terug te komen. Dat blijkt uit een onderzoek van Grohe Nederland onder 200 uitbaters en eigenaren en 1000 bezoekers van café- en restaurantvoorzieningen, dat begin juni werd gepresenteerd. Grohe is exporteur van mengkranen, leverancier van sanitair en allerlei componenten voor watervoorziening.Horecaondernemers controleren het toilet gemiddeld 3 keer op een doordeweekse dag, zo blijkt uit het onderzoek. In het weekend wordt het toilet 2 tot 3 keer per dag schoongemaakt. Ruim 60 procent maakt zelf de toiletten schoon of laat één van de medewerkers dit doen.

Verstopt toilet
Als grootste ergernis bij het schoonmaken van het damestoilet wordt door de uitbaters tampons naast de afvalbak genoemd (22 procent). Dit wordt gevolgd door een verstopt toilet (4,5 procent). Bij het herentoilet storen de horecaondernemers zich het meest aan het naast de pot plassen (35,5 procent). Peuken op de grond en braaksel in het fonteintje komen daarachter met ieder 9 procent. Vrouwen krijgen van de uitbaters het cijfer 7 en de heren een 6,7.
De bezoekers geven op hun beurt gemiddeld een 5,2 voor de hygiëne in de toiletruimtes in de horeca. De hygiëne van de toiletbril scoort in de berekening het laagst met een 4,2.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat 60 procent van de ondervraagden aangeeft boven de toiletbril te hangen. De 40 procent die wel gaat zitten maakt de bril eerst schoon met wc-papier of een speciaal doekje. Diverse van deze ondervraagden kunnen door lichamelijke klachten ook niets anders dan zitten.
Gasten raken ook niet graag de doorspoelknop en de wastafelkranen aan en spreken een voorkeur voor automatische doorspoeling en kranen uit.