artikel

Serieus

Horeca

De frituurbedrijven willen serieus worden genomen. Bij de KHN ‘hangen’ ze er maar wat bij. Dat is het gevoel dat er heerst. Vandaar dat Frans van Rooij het initiatief heeft genomen een vakvereniging te gaan oprichten met de naam Profri. Hij wil het vakmanschap aanscherpen en het imago verbeteren, maar geen ondernemersorganisatie worden.

Serieus

Ik begrijp dat de cafetariabranche serieus wil worden genomen. De KHN wordt vooral gezien als een belangenbehartiger van restaurants en hotels. Dat zijn andere werelden dan de cafetariawereld; de bedrijven verschillen qua omvang, omzet en omgaan met de gasten bijvoorbeeld. Een cafetaria-onderneming stuur je anders aan dan een sterrenrestaurant. Zo simpel is dat.

De cafetariabranche snakt ook naar een beter imago. Een campagne lijkt daarvoor het aangewezen middel. Maar besef dat dit veel geld en tijd kost. En imago begint bij de ondernemers zelf, niet bij een campagne. Datzelfde geldt ook voor het vakmanschap. Een cursusprogramma alleen is niet voldoende; als ondernemer moet je ook bereid zijn om jezelf en je medewerkers er enthousiast voor te maken. Cursussen zijn eigenlijk noodzakelijk: er verandert continu veel op het gebied van ondernemerschap en vakmanschap.

Een eigen vakvereniging. Klinkt mooi. Maar die heeft enkele zin als de cafetariaondernemers de doelstelling eigen willen maken. Dan heeft Profri kans van slagen.

Harrie Leijten