artikel

Sex en de cocktail

Horeca

He can let you come and can make you a Cosmopolitain,’ zegt Carry Bradshaw, supersister uit de populaire tv-serie Sex and The City. Carry heeft het tegen Miranda, die klaagt dat haar nieuwe vriend ‘maar’ een barkeeper is. Het drinken van Cosmopolitains krijgt door Carry en aanhang een sexy impact. Drinken dertigers deze cocktail daarom zo graag als aperitief in een restaurant?

Sex en de cocktail

Cocktails zijn in Nederland altijd al een moeilijk fenomeen geweest. Het is te mondain, te duur en vooral iets voor aanstellerige grootstedelingen Toch kan ook de gast in Winterswijk veroverd worden met een aanstekelijke huiscocktail. ‘Maar dat moet het wel mooi weer zijn,’ horen we regelmatig als we over de cocktail rondbellen. ‘Bij slecht weer nemen ze toch een portje, een Tio Pepe of een jus.’ Maar met gericht beleid is de gast altijd te verleiden tot een cocktail, want hij houdt ervan verrast te worden. En wat houdt u tegen? Een portje brengt drie of vier euro en een Cosmopolitain al gauw zeven. Omzet dames en heren. En als Le Garage van Joop Braakhekke er op een mooie dinsdagavond 35 verkoopt, dan gaat dat verder dan de moeite van het overwegen.

Parijs
Voor Erwin Walthaus, Braakhekkes duizendpoot is het zonneklaar:‘
Wij hebben sinds jaar en dag onze huiscocktail. Een zelfgemaakte coulis van vers en vooral rijp rood fruit met een Italiaanse prosecco. Het werkt elke dag. Na de ontvangst en het placeren vraag je of de mensen iets willen drinken. Dat vinden ze prettiger dan een mandje met brood en wat boter. In plaats van een biertje kun je dan je huiscocktail adviseren. In het weekeind hebben wij de provincie over de vloer en die bestellen hem net zo makkelijk als de reguliere Amsterdammer. Je moet er natuurlijk niet al te zware ingrediënten ingooien, want dan ligt de gast al onder de tafel voordat hij aan het eten begint. In Parijs is de cocktail een doodnormaal fenomeen, dus waarom bij ons niet? Zo’n standaard champagne of Kir Royal gaat toch ook wel eens vervelen.’

Wodka
Enkele restaurants in Amsterdam zijn de cocktails echt aan het promoten. Madame Jeannette, Noa en Moko, op het Amstelveld, leggen zich er op toe. Merel Hill (31), bedrijfsleidster bij Moko, toont trots haar cocktailkaart met twaalf cocktails waarvan de Shirley Temple (ananassap, jus en grenadine) en de Virgin Mijoto (limoen, verse mint, soda) zonder alcohol. Veruit favoriet onder de cocktaildrinkers is de variatie op de Cosmopolitain, de Mokopolitain met aardbeienwodka, triple sec en cranberry-sap. Eigen creaties zijn de Momo Special met verse mint, wodka en soda en de William Shakes-pear met kaneel-peerwodka, perensap en Drambuie Cream. Wodka is een populair ingrediënt omdat het een droge smaak heeft en de papillen niet al te zeer belast. Opvallend is de grote hoeveelheid ijs die met de cocktails meekomt. Waar ijs zit, zit geen drank, lijkt het credo en het levert bij elkaar toch 7 euro op.

Geen parapluutje‘
We verkopen in het weekeind meer dan doordeweek,’ zegt Hill. ‘Het gaat sowieso met pieken. Bij warm weer wil iedereen, dan is het niet aan te slepen. In de winter is er duidelijk minder animo. De cocktailkaart hebben we niet voor niets. Mensen komen erom, vooral buitenlanders. Je moet het niet te agressief brengen en ook die show van het gooien met flessen en allerlei parapluutjes, die werkt niet. Zoals altijd is het een kwestie van mensenkennis en inschatten. Iemand die moe is of een lege maag heeft, die moet je geen cocktail opdringen. Cocktails hebben iets werelds en de mensen zijn tegenwoordig bereisder. Ze hebben cocktails geproefd in Londen of New York en willen dat hier ook. Sex and the City heeft ook veel los gemaakt in dit opzicht. Dat is zoiets als de Martini Dry van James Bond. Niet te drinken, maar ongelofelijk populair toentertijd. ‘