artikel

Sligro wil integratie Ven nog dit jaar afronden

Horeca

Sligro verwacht de integratie van zijn nieuwe dochter Ven uit Diemen dit jaar af te ronden. Dat betekent dat de groothandel in voedingsmiddelen de belangrijkste hobbels heeft genomen na de overname vorig jaar. De groothandel gaf in april nog een winstwaarschuwing, vooral omdat de samenvoeging moeizaam verliep.

Een andere reden voor het winstalarm was het verlies van de grote klant Compass Group Nederland. Tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers van Sligro bleek donderdag dat de onderneming inmiddels een nieuwe order heeft ontvangen van Sodexho. Deze compenseert het verlies van het Compass-contract.

Nu Sligro door extra investeringen de integratie versneld doorvoert, betekent dat niet dat Ven eerder dan voorzien dezelfde winstmarges draait als de andere voedingsonderdelen van Sligro, aldus financieel topman H. van Rozendaal. ‘We hebben bij de overname gesteld dat we er drie jaar voor uittrekken om de marges van Ven naar het niveau van de andere activiteiten op te trekken. Dat is nog steeds zo.’

Sligro wilde Ven aanvankelijk binnen twee jaar integreren en vervolgens nog een jaar gebruiken om kleine zaken af te ronden. Nu de integratie dit jaar naar verwachting wordt voltooid, kan Sligro in 2006 al aan de laatste fase beginnen. Bijvoorbeeld de verfraaiing en ombouw van vestigingen.

Of groothandel Ven in het tweede halfjaar al een positieve bijdrage levert aan het resultaat van Sligro, wilde Van Rozendaal niet zeggen. In het eerste halfjaar zat Ven, dat voor 36,5 miljoen euro is overgenomen, nog in de min.

Mede door de aanvankelijk moeizame integratie van Ven en het verlies van Compass daalde de nettowinst van Sligro in het eerste halfjaar tot 18,8 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar verdiende de groothandel 20,4 miljoen euro. De winst is desondanks aan de bovenkant van de verwachtingen van analisten.

De omzet van Sligro steeg in de eerste jaarhelft tot 754 miljoen euro, 649 miljoen euro vorig jaar. Daarbij lieten de groothandelsactiviteiten, verantwoordelijk voor bijna driekwart van de omzet, een toename van bijna 26 procent zien. De omzet van de supermarkten van Sligro daalde met een kleine 3 procent.

De onderneming verwacht dat de resultaten zich in het tweede halfjaar van 2005 op dezelfde manier ontwikkelen als in de eerste zes maanden van dit jaar.

Terug naar nieuwsoverzicht