artikel

Smaakstijlen

Horeca

Niet iedereen kan alle wijnen kennen. Soms zul je bij een wijnadvies af moeten gaan op wat het etiket vermeldt. Het probleem is alleen dat er geen eenduidige terminologie bestaat die smaken duidelijk omschrijft. En op de naam van de wijn kun je ook al niet meer afgaan doordat wijnproducenten tegenwoordig minder regionaal gebonden werken maar een eigen identiteit aan hun wijn geven. Zodoende kunnen vier Chardonays zo verschillend van elkaar zijn dat ze niet bij dezelfde gerechten passen.

Smaakstijlen

Kun je smaak classificeren en kun je smaak onderverdelen in categorieën, zo helder dat je er een label aan kunt koppelen waaraan de consument (of de gastheer/vrouw) precies kan zien wat hij of zij in handen heeft? We hebben het dan over smaakstijlen en het benoemen daarvan. Een voorbeeld: Je kiest in een bepaalde situatie voor Chardonay omdat je denkt dat Chardonay fris en fruitig is. Maar helaas blijkt dat helemaal niet het geval te zijn. De Chardonay die je te pakken hebt, blijkt rond en vriendelijk. Een slechte Chardonay? Nee, hij beantwoordt alleen niet aan je behoefte en aan de verwachting die je van deze wijn had.

Om dergelijke vergissingen uit te sluiten, moet het zo ver komen dat we met etiketten, labels, pictogrammen en alle mogelijke andere hulpmiddelen een smaakstijl kunnen aangeven. Dat geldt niet alleen voor wijnen maar ook voor andere producten, zoals bijvoorbeeld kaas, en voor gerechten op de kaart. Kortom, alles wat met voeding en smaak te maken heeft, zou onderverdeeld moeten worden in categorieën. Dat maakt het voor iedereen mogelijk om de goede keuze te maken zonder het product eerst te proeven. Ooit komt het zover. Supermarkten bijvoorbeeld zijn er al druk mee bezig.

Kun je smaak classificeren en kun je smaak onderverdelen in categorieën, zo helder dat je er een label aan kunt koppelen waaraan de consument (of de gastheer/vrouw) precies kan zien wat hij of zij in handen heeft? We hebben het dan over smaakstijlen en het benoemen daarvan. Een voorbeeld: Je kiest in een bepaalde situatie voor Chardonay omdat je denkt dat Chardonay fris en fruitig is. Maar helaas blijkt dat helemaal niet het geval te zijn. De Chardonay die je te pakken hebt, blijkt rond en vriendelijk. Een slechte Chardonay? Nee, hij beantwoordt alleen niet aan je behoefte en aan de verwachting die je van deze wijn had.

Om dergelijke vergissingen uit te sluiten, moet het zo ver komen dat we met etiketten, labels, pictogrammen en alle mogelijke andere hulpmiddelen een smaakstijl kunnen aangeven. Dat geldt niet alleen voor wijnen maar ook voor andere producten, zoals bijvoorbeeld kaas, en voor gerechten op de kaart. Kortom, alles wat met voeding en smaak te maken heeft, zou onderverdeeld moeten worden in categorieën. Dat maakt het voor iedereen mogelijk om de goede keuze te maken zonder het product eerst te proeven. Ooit komt het zover. Supermarkten bijvoorbeeld zijn er al druk mee bezig.