artikel

Smulwereld opent honderdste cafetaria

Horeca

Cafetariaketen Smulwereld opende op woensdag 15 mei feestelijk haar honderdste vestiging. Het honderdtal werd volgemaakt door Smulwereld Royal Van Eric Benjamins uit Coevorden. Antonio Stroes, directeur van moederbedrijf Fast Food Concepts (FFC), heeft ambitieuze doelstellingen voor het samenwerkingsverband.

Smulwereld opent honderdste cafetaria

‘Eind 2005 telt Smulwereld 200 vestigingen’, is de stellige overtuiging van Stroes. ‘Dit jaar bereiken we nog het aantal van 125 cafetaria’s. Voor de daar op volgende drie jaar is een groei met 25 bedrijven per jaar realistisch.’ Daartoe moet het groeitempo worden opgeschroefd. De formule startte in 1996 met 30 zaken en groeide sindsdien met gemiddeld bijna 15 zaken per jaar.

‘Wij hebben bij FFC een medewerker die zich specifiek op de werving van ondernemers voor Smulwereld richt. Hij bezoekt op eigen initiatief cafetaria’s maar krijgt bovendien van groothandel Deli-XL waaraan wij zijn gelieerd adressen van mogelijk geïnteresseerde en geschikte bedrijven.’ De werving richt zich op bedrijven in het midden- en topsegment. ‘We zoeken goede ondernemers. Om zo de uitstraling van kwaliteit en hygiëne te garanderen.’ Dat maakt de werving lastig, vertelt Stroes. ‘Goede ondernemers zijn bang hun identiteit te verliezen. Het is aan ons ze te overtuigen dat collectiviteit loont. Er zijn bijvoorbeeld inkoopvoordelen te halen en we bieden al dan niet verplichte cursussen aan.’

Om zoveel mogelijk het rendement te waarborgen streeft de keten naar uniformiteit in het assortiment. ‘Wij hebben nu bijvoorbeeld 14 kroketten waaruit de cafetaria’s kunnen kiezen. Dat brengen we terug naar een drietal kroketten. Daardoor is het makkelijker prijsafspraken te maken met fabrikanten.’ Prijsuniformiteit in het assortiment is een lastiger verhaal, meent Stroes. ‘We adviseren de leden met de gangbare producten te streven naar een brutomarge van 70 procent. Er zijn ondernemers die vinden dat ze vanuit concurrentieoverwegingen lager moeten zitten.’

Voor de actiemenu’s die Smulwereld voert geldt wel een vaste prijs. Om de acties te ondersteunen gaat de keten in de maanden juni, augustus en oktober radioreclame maken op landelijk te beluisteren zenders als Radio538 en Skyradio.

Exclusief voor abonnees van Snackkoerier

Fastfoodformuleranglijst