artikel

Snacks zeer sterk in opkomst

Horeca

Snacks komen bij ieder eetmoment en verkooppunt in beeld. Dat is het interessante van deze productgroep. De versspecialist neemt op zijn eigen manier deel aan de gigatrend grazing. Hij bedient de consument met zelfgemaakte lekkere, gezonde verse producten. De markt voor snacks is enorm. En snacks zijn overal te koop waar veel mensen komen: van supermarkt, cafetaria, stationswinkel, lunchroom, pompshop en sportkantine tot woonboulevard en tuincentrum.

Snacks zeer sterk in opkomst

Het aanbod is gigantisch; het patatje met en de wrap zijn een snack, maar een ijsje is dat ook. Ook het eetmoment is interessant: dat kan voor de consument op elk moment van de dag zijn. Een verrassend ready-to-eat snackassortiment is voor de versondernemer omzet.

Vers bereiden
Vers bereiden wekt de eetlust op. Dat geldt zeker voor snacks. Een magnetron bij de snackhoek plus de aanduiding’Ook warm mee te nemen’ of – nog beter – warm presenteren maakt beslissen voor een tussendoortje erg gemakkelijk.
Jongeren zijn een belangrijke doelgroep in de consumptie van snacks. Zij besteden naar verhouding veel geld aan eten buiten de deur en eten meer tussendoor. Dan kopen zij vaker gezonde snacks en kleine gerechten. Dit zijn met name de producten waar u zich als versspecialist mee onderscheidt.

Broodjes met vers
Voorgebakken stokbrood, ciabatta, harde broodjes en bruine, tarwe en volkoren broodjes doen het goed als basis voor een verantwoord versproduct voor tussendoor. Besmeer verse broodjes naar wens met roomboter, kruidenboter, roomkaas, pesto of tapenade. Snijd vleeswaren en kaas de hele dag vers af. Doe er naar wens goed gevulde salades en droge ijsbergsla bij. Combineer Duitse, Franse en Italiaanse vleeswaren- en kaasspecialiteiten met broodsoorten van dat land. Sandwiches en muffins zijn heerlijk voor bij de thee.
Leg stokbrood en ciabatta voor het beleggen even tussen de contactgrill om ze lekker krokant te maken. Dat kan ook met broodjes met pesto, kaas en vleeswaren.
Een bake-offhoek in de winkel trekt klanten. Het zelf afbakken van broodsnacks geeft een ambachtelijke sfeer. Enkele voorbeelden van broodsnacks zijn bladerdeegsnacks, saucijzenbroodjes, worstenbroodjes, shoarmabroodjes, satebroodjes, hamburgerbroodjes en pizzasnacks. Hier horen ook warme chocoladecroissants en roombotercroissants bij, want zoet is weer in trek.

Soep
Soep krijgt meer eetmomenten en wordt een snack. Er zijn zelfs speciale soepwinkels, waar de klant kan kiezen uit een reeks vertrouwde, maar ook totaal verrassende versgemaakte soepen, een beker luxe kreeften- of garnalensoep, een preisoep of een koude gazpacho bijvoorbeeld. Soep heeft een warme beleving en komt tegemoet aan consumententrends als gezond, gemakkelijk en variatie.

Groentesnacks
Groentensnacks zijn bijvoorbeeld slaatjes, groentehapjes, groentenquiche, rauwkost, fruitsalades en ook exotische sappen in meeneembekers. Er zijn ook minigroenten als gezonde snack: worteltjes, radijsjes, cherrytomaten, babykomkommers en minipaprika’s in eenpersoonsverpakking. Handig als gezonde meeneemsnack naar kantoor.
Vleeswaren als rauwe ham en salami zijn de basis voor mooie meeneemsnacks. Verkoop dunne plakjes of stukjes op een schoteltje met kaas, salade, sla, olijven en een broodje.

Warme snacks
Warme snacks gaan er op elk eetmoment wel in. Gehaktballetjes, slavinkjes, hamburgers, frikadellen, kroketten, loempia’s, saté, shaslicks, bitterballen, schijven, spare ribs, mini-pizza’s, gebraden kipdrumsticks, de reeks warme snacks is eindeloos. Voordeel van deze overbekende producten is dat de klant ze ook herkent als snelle maaltijdcomponent. U kunt ze deels zelf maken en deels kant-en-klaar voorverpakt inkopen. Bied ze dan met een vers broodje of garnering naar keuze. Ook brood met warm vlees zoals gyros en döner kebap doen het goed.

Tapas
Met tapas, Spaanse hapjes, richt u zich op de klant die avontuur als beleving zoekt. Een 250 gramsschaaltje tapas bestaat uit bijvoorbeeld verse groene en zwarte olijven, stukjes meloen, garnalen met knoflook, gefrituurde ansjovis, Serranoham, kleine hamburgertjes, kaas, salchicha (worstje van varkensvlees), chorizo (pittig worstje van varkensvlees en paprikapoeder) en pinchos (blokjes gekruid varkensvlees aan prikker of spies).
Tortilla’s, wraps (grote tortilla’s) en taco’s zijn Mexicaanse specialiteiten die uitstekend geschikt zijn voor de versspecialist. Gevuld met gehakt, kipfilet, geraspte kaas, saus, Mexicaanse kruiden, sla, tomaat en komkommer zijn ze snel tot een ready-to-eatproduct te bereiden.

Vissnacks
Vis is een zeer gewild tussendoortje. Een warm gebakken portie kibbeling, lekkerbek of mosselen met een sausje trekt liefhebbers. Het superverse vishapje sushi, in Japan een populaire snack, maakt hier naam als hapje en voorgerecht. Sushi is bestemd voor de consument die gemakkelijk, mager, vers en gezond wil eten en avontuur zoekt.
De basis van sushi is Japanse rijst. In deze sushi-rijst, die ligt op een vel geroosterd zeewier, worden vullingen gerold van onder andere magere vis, ossehaas, omelet en groenten. De kleurrijke sushi-hapjes zijn ware kunstwerkjes en trekken de aandacht. Sushi wordt dagvers geproduceerd en verkoopklaar of diepgevroren afgeleverd.

Snacks in cijfers

Alle afzetkanalen doen mee in deze all-round snackverkoop. De consumptie van snacks groeit met name in de horeca & catering met 3 tot 4% door de afzet van snacks via de nieuwe kanalen. De afzet van het retailkanaal bleef stabieler met 2% groei. De huishoudelijke aankoop van vleessnacks in de speciaalzaak had vorig jaar 4,8% aandeel in waarde (98: 4,3%). Bij de supermarkt werd 85,5% ingekocht (98: 84,9). Dit aandeel daalde bij de overige afzetkanalen: 9,7% tegen 10,8%.