artikel

Snelle broodformules

Horeca

In het straatbeeld van Barcelona overschreeuwen de snelle broodformules van Spaanse oorsprong verrassend de hamburgerketens. Concepten rond stokbroodjes (baguettes) en sandwiches schieten als paddestoelen uit de grond. Sommigen doen in omvang, aanpak en promotie nauwelijks onder voor Amerikaanse tegenhangers als McDonald’s, Burger King en Kentucky Fried Chicken.

Snelle broodformules

Grootste speler op de markt heet Pans & Company. Dwalend door de Noord-Spaanse stad valt het krachtige gebruik van de huiskleuren geel, zwart en rood in combinatie met zwart/witte blokken direct op. Tien jaar geleden bescheiden gestart, nu met ruim 230 vestigingen uitgegroeid tot een populaire franchiseketen.
De meeste restaurants van Pans, zoals het grote publiek de naam afkort, bevinden zich in grote steden als Barcelona, Madrid, Valencia en Sevilla en in toeristencentra als Salou, Palma de Mallorca en Tenerife. Van de 230 vestigingen treffen we er ongeveer dertig aan buiten Spanje, waarvan de meeste in Portugal.

Het management koestert snode expansieplannen. Vorig jaar gingen de eerste vijf Pans in Italië open en naar verwachting volgen Frankrijk en Venezuela snel. Pans & Company profileert zich als een eigentijdse formule, overgoten met een brutaal sausje om de jonge doelgroep aan te spreken. Brutaliteit die zich vooral uit in presentatie en promotie. Zo hangen ze rustig een vijf meter lange afbeelding van een belegd broodje tegen de wand of gebruiken het paringsritueel van haan en hen in een tv-spot.
Het product is overzichtelijk: koude en warme belegde stokbroodjes, salades, frietjes, ijs, gebak, koffie, frisdrank. Zes verschillende menu’s, bestaande uit belegd stokbroodje, frietjes en frisdrank. Het kindermenu, met speeltje, ontbreekt niet.

Tegenspeler
Grote tegenspeler in de markt heet Bocatta, met als belangrijkste huiskleuren groen en oranje. Ouder dan Pans, namelijk al actief sinds 1984, maar minder omvangrijk. Bocatta telt 140 restaurants. De formule noemt zich graag ‘het antwoord op de Amerikaanse hamburger’. Met stokbroodjes kun je immers beter de eigen specialiteiten verkopen, zoals garnalen, tonijn, ham (Serrano, Iberico) en worst (chorizo).
In uitvoering van de formule vertonen Pans en Bocatta weinig verschil. Waar Pans zes menu’s aanbiedt, heeft Bocatta er zeven. Beide afficheren zich als goed, vers, gezond, gevarieerd, schoon en snel. De uitstraling van de twee is fris en jong, met gebruik van duurzame materialen als marmer en hout. En beide bezitten een fraaie, informatieve website. Jammer alleen dat die van Pans alleen in het Spaans is.

Veel kleinschaliger, maar ook de moeite van het bezoeken waard, is Fresh & Ready. Behoort evenals Pans & Company tot Panfood S.A., dat daarnaast ook pastaformule Pastafiore en koffieconcept Caffe di Fiore voert. Fresh & Ready telt nu tien vestigingen, waarvan zeven in Barcelona, twee in Valencia en een in Marbella.
De keten onderscheidt zich door alle nadruk te leggen op ‘snel en gezond’. Geen stokbroodjes en frietjes, maar sandwiches en salades vormen de hoofdmoot van het menu. En ook sapjes, zuivel en fruit scoren goed bij het publiek.