artikel

Snuiven, maar dan anders

Horeca

Bakkerijen passen het toe. Colaproducenten ook. Geur. Voor een dier is reuk hét zintuig om te bepalen of iets goed is of niet. Voor de mens veel minder. Toch zijn we gevoelig voor aroma’s. Het wordt al toegepast op party’s en evenementen. ‘Geur heeft de toekomst.

Snuiven, maar dan anders

De 27-jarige Amsterdammer Rob Tenge runt in de hoofdstad Senselab, samen met kompaan Boris Feldman. Het bureau is gespecialiseerd in geuren. Senselab heeft onder meer hotels als klanten, want die willen als congresfacilitator een vernieuwende omgeving bieden. Zoals Tenge op de foto staat afgebeeld ziet z’n specialiteit er enigszins vreemd uit. Het lijkt of hij via een apparaat met een ziekenhuisslangetje coke door zijn neus perst. Snuiven, maar dan anders.

Tenge is de laatste die het fenomeen geur wil associëren met drugs. ‘Geuren werken vooral associatief, maar veranderen niet je bewustzijn zoals een xtc-pil. Of zoiets te creëren is? Zeker weten, gewoon flink wat chemicaliën er tegenaan gooien, haha. Geuren als die van ether en lijm werken geestverruimend, maar zijn superslecht. Bovendien kom je zo al snel bij de opiumwet terecht.’

Bij Senselab niets van dat al. Geen verboden drugs, maar een soort van ‘natural high’. Gestresste managers raken op party’s, beurzen of evenementen relaxt dankzij het slangetje. ‘Lavendel werkt heel ontspannend. Maar sommige bezoekers van onze aromabar hebben juist weer behoefte aan een opkikker. Dan is bijvoorbeeld mint zeer geschikt.’ Ruiken is associaties oproepen, gevoelens en herinneringen. ‘Als iemand de gelukkigste periode van z’n hele leven in een lavendelveld heeft beleefd, zal-ie bij het opnieuw ruiken van lavendel vast weer heel gelukkig zijn.’

Olgactorius
Senselab hanteert de zogeheten hzrvp-formule. ‘Horen, zien, ruiken, voelen en proeven. Vandaar ook Senselab, we proberen als een soort laboratorium alle zintuigen te prikkelen en dat te vertalen naar een entertainmentwaarde. Onze dreammachine covert horen en zien, voelen komt voor rekening van massages en proeven prikkelen we met belevingscatering. En via de aromabar en de aroma-act hebben we geur geïntegreerd.’

Bij de act worden ruimtes in de horeca of tijdens congressen ‘begeurd’. De bar werkt interactief, de belangstellende mag dan snuiven via de aromastations met ieder drie verschillende cocktails. Voor een ontspannen gevoel of juist een sensueel gevoel. ‘De zenuw die de prikkels van de neus geleidt, de olfactorius, loopt direct naar je hersenschors. Daarom heeft die zo’n enorme impact op je beleving. Naar mijn weten is onze bar uniek in de wereld.’

Poep, de lucht van vers gebakken brood of een biergeur. Het doet iets met de mens. Iets subtiels volgens Tenge. ‘Aan een bloem ruiken heeft op een subtiel niveau uitwerking op de mens. Uitwerpselen stinken en daar reageer je op. Je hebt namelijk heel duidelijke voorkeuren voor wat goed voor je is, en wat niet goed ruikt, daar blijf je vanaf. Wij zeggen ‘eerst zien, dan geloven’; dieren niet. Wij zijn overigens de enige zoogdieren die geur niet als eerste beoordelingszintuig hanteren. Bij de mens is dat de ratio, het horen en zien en de informatie. Vrouwen zijn trouwens gevoeliger voor geur dan mannen. die zijn wat rationeler getuned, vrouwen wat emotioneler. Maar altijd geldt: je moet er wel een beetje open voor staan.’

Colawalm
Tenge weet dat geuren als marketingverlengstuk of zelfs als salestechniek worden toegepast. ‘Check die cola-apparaten in Disneyworld maar eens, daar hangt een hele colawalm omheen. Verder passen ze het uiteraard toe in parfumeriezaken, leerwinkels, pretparken en bakkerijen. Die geuren dienen om mensen te programmeren, te lokken. Ze zuigen je als het ware naar binnen. Soms komt in een bakkerswinkel een aftakking van de oven terug de zaak, maar er is ook een kunstmatige broodlucht gemaakt voor in winkelcentra.’

Koffie is een ander goed voorbeeld. In een grand café of restaurant kan de geur van vers gebrande koffiebonen zeer aantrekkelijk werken. Of dat bij bier ook zo is? wil een juist aan een pilsje nippende Amsterdammer weten. ‘Er zullen ongetwijfeld geuren zijn die aanzetten tot drinken. Niet zo’n natte-vloeren-biergeur, maar zou je de geur van vers getapt bier een ruimte in blazen, dan weet ik zeker dat dat de verkoop van drank omhoog stuwt. Geur wordt als marketingmiddel steeds belangrijker. Het heeft de toekomst.’

De 27-jarige Amsterdammer Rob Tenge runt in de hoofdstad Senselab, samen met kompaan Boris Feldman. Het bureau is gespecialiseerd in geuren. Senselab heeft onder meer hotels als klanten, want die willen als congresfacilitator een vernieuwende omgeving bieden. Zoals Tenge op de foto staat afgebeeld ziet z’n specialiteit er enigszins vreemd uit. Het lijkt of hij via een apparaat met een ziekenhuisslangetje coke door zijn neus perst. Snuiven, maar dan anders.

Tenge is de laatste die het fenomeen geur wil associëren met drugs. ‘Geuren werken vooral associatief, maar veranderen niet je bewustzijn zoals een xtc-pil. Of zoiets te creëren is? Zeker weten, gewoon flink wat chemicaliën er tegenaan gooien, haha. Geuren als die van ether en lijm werken geestverruimend, maar zijn superslecht. Bovendien kom je zo al snel bij de opiumwet terecht.’

Bij Senselab niets van dat al. Geen verboden drugs, maar een soort van ‘natural high’. Gestresste managers raken op party’s, beurzen of evenementen relaxt dankzij het slangetje. ‘Lavendel werkt heel ontspannend. Maar sommige bezoekers van onze aromabar hebben juist weer behoefte aan een opkikker. Dan is bijvoorbeeld mint zeer geschikt.’ Ruiken is associaties oproepen, gevoelens en herinneringen. ‘Als iemand de gelukkigste periode van z’n hele leven in een lavendelveld heeft beleefd, zal-ie bij het opnieuw ruiken van lavendel vast weer heel gelukkig zijn.’

Olgactorius
Senselab hanteert de zogeheten hzrvp-formule. ‘Horen, zien, ruiken, voelen en proeven. Vandaar ook Senselab, we proberen als een soort laboratorium alle zintuigen te prikkelen en dat te vertalen naar een entertainmentwaarde. Onze dreammachine covert horen en zien, voelen komt voor rekening van massages en proeven prikkelen we met belevingscatering. En via de aromabar en de aroma-act hebben we geur geïntegreerd.’

Bij de act worden ruimtes in de horeca of tijdens congressen ‘begeurd’. De bar werkt interactief, de belangstellende mag dan snuiven via de aromastations met ieder drie verschillende cocktails. Voor een ontspannen gevoel of juist een sensueel gevoel. ‘De zenuw die de prikkels van de neus geleidt, de olfactorius, loopt direct naar je hersenschors. Daarom heeft die zo’n enorme impact op je beleving. Naar mijn weten is onze bar uniek in de wereld.’

Poep, de lucht van vers gebakken brood of een biergeur. Het doet iets met de mens. Iets subtiels volgens Tenge. ‘Aan een bloem ruiken heeft op een subtiel niveau uitwerking op de mens. Uitwerpselen stinken en daar reageer je op. Je hebt namelijk heel duidelijke voorkeuren voor wat goed voor je is, en wat niet goed ruikt, daar blijf je vanaf. Wij zeggen ‘eerst zien, dan geloven’; dieren niet. Wij zijn overigens de enige zoogdieren die geur niet als eerste beoordelingszintuig hanteren. Bij de mens is dat de ratio, het horen en zien en de informatie. Vrouwen zijn trouwens gevoeliger voor geur dan mannen. die zijn wat rationeler getuned, vrouwen wat emotioneler. Maar altijd geldt: je moet er wel een beetje open voor staan.’

Colawalm
Tenge weet dat geuren als marketingverlengstuk of zelfs als salestechniek worden toegepast. ‘Check die cola-apparaten in Disneyworld maar eens, daar hangt een hele colawalm omheen. Verder passen ze het uiteraard toe in parfumeriezaken, leerwinkels, pretparken en bakkerijen. Die geuren dienen om mensen te programmeren, te lokken. Ze zuigen je als het ware naar binnen. Soms komt in een bakkerswinkel een aftakking van de oven terug de zaak, maar er is ook een kunstmatige broodlucht gemaakt voor in winkelcentra.’

Koffie is een ander goed voorbeeld. In een grand café of restaurant kan de geur van vers gebrande koffiebonen zeer aantrekkelijk werken. Of dat bij bier ook zo is? wil een juist aan een pilsje nippende Amsterdammer weten. ‘Er zullen ongetwijfeld geuren zijn die aanzetten tot drinken. Niet zo’n natte-vloeren-biergeur, maar zou je de geur van vers getapt bier een ruimte in blazen, dan weet ik zeker dat dat de verkoop van drank omhoog stuwt. Geur wordt als marketingmiddel steeds belangrijker. Het heeft de toekomst.’