artikel

Softijs en shakes stuwt totale omzet op

Horeca

De aanschaf van een softijsmachine is een grote investering die niet lichtvaardig moet worden genomen. Daarbij rijzen vragen zoals, ga ik leasen, huren of kopen. Nieuw of wellicht gebruikt. Cafetariaondernemer Harold Konijnenbelt uit Rijssen startte vorig jaar maart met de verkoop van softijs en milkshakes. Hij vertelt op welke manier hij zich heeft geïnformeerd. Ook laat hij kort het eerste seizoen de revue passeren. Zijn relaas wordt onderbroken met (in cursiefschrift) met meningen, tips en adviezen van leveranciers van ijsmachines.

Softijs en shakes stuwt totale omzet op

Na de overname, in 1999 van cafetaria de Es investeerde Konijnenbelt fors in zijn bedrijf. Zo vernieuwde hij interieur en bakwand en er kwam een compleet vernieuwde keuken. Om de zaak ‘af te maken’ moest er volgens de ondernemer een softijs/milkshake-machine komen. ‘Ik vind dat softijs en milkshake thuishoren in een cafetaria met een uitgebreide menukaart zoals ik die heb. Dat is eigenlijk een basisvoorziening. Bovendien raak ik anders klanten kwijt aan bedrijven in de buurt die wel softijs verkopen.’

Vrijwel iedere cafetaria is geschikt om softijs te verkopen. Het is een product waarmee een bedrijf zich kan onderscheiden van de concurrentie. Handijsjes zijn immers overal te koop, van supermarkt tot benzinestation.

Aanschaf
Konijnenbelt kocht de softijs/milkshake machine pas vorig jaar vanwege de hoge, andere, investeringen om de zaak up-to-date te maken. Door een toenemende vraag van klanten naar met name shakes besloot hij zich in 2001 verder te oriënteren. ‘Ik heb op de beurs in Zuidlaren rondgekeken bij een aantal leveranciers.’ Hij heeft geen vertegenwoordigers van de diverse leveranciers in zijn zaak gehad. Nadat hij bij een aantal collega’s had geïnformeerd naar de ervaringen met hun machines maakte hij een keuze.

Konijnenbelt heeft de machine aangeschaft via een lease/koop constructie zoals die door de leverancier wordt aangeboden. Daardoor betaalt hij gespreid. ‘Zo’n machine kost een flink bedrag. Dat is niet zomaar op te hoesten.’

De ijsmachine leveranciers bieden allemaal diverse financieringsvormen aan. Ook zijn er leveranciers die machines verhuren. Als een cafetariahouder alsnog tot aanschaf besluit, is het huurbedrag vaak (voor een deel) aftrekbaar van de aankoopprijs.

Tip: Kom de aanschafprijs al overeen voor het huren. Het is weggegooid (huur)geld als geen overeenstemming over de koopprijs is te bereiken na de huurperiode.

Over de aanschaf van een tweedehands machine zijn de meningen verdeeld. De ene leverancier raadt het ronduit af. Een ander zegt dat het een goede optie is mits omkleed met goede garantievoorwaarden en eventueel een onderhoudscontract.

Assortiment
Het assortiment handijs dat Konijnenbelt voerde in zijn cafetaria heeft hij drastisch gesaneerd na de komst van de machine. Het bevatte maar liefst zo’n 25 verschillende ijsjes. ‘Klanten vragen altijd naar het ijsje dat je niet hebt. Eind van het liedje is dat je veel in assortiment hebt wat amper verkoopt.’ Konijnenbelt heeft een paar hardlopers behouden. ‘Natuurlijk een waterijsje, een cornetto en wat verschillende Magnums.

Tip: Saneer na aanschaf van een softijsmachine drastisch het assortiment handijsjes. Datzelfde ijs ligt in de supermarkt en is daar bovendien goedkoper. De investering om handijs te kunnen verkopen is weliswaar laag maar dat geldt ook voor het rendement. Dat ligt op softijs aanmerkelijk hoger. Het brutorendement ligt boven de 70 – 80 procent. Het is dus zaak zoveel mogelijk softijs te verkopen.

Omzet
De in het eerste seizoen met shakes en softijs gemaakte omzet valt Koniinenbelt tegen. Hoewel hij nog geen harde cijfers heeft, maakt softijs niet de 10 procent van de omzet uit die haalbaar wordt geacht. ‘Aan de machine ligt het niet, die functioneert naar behoren.’

Er zijn volgens de ondernemer twee oorzaken. De zaak zit op een locatie met relatief weinig passanten. Daardoor zijn er weinig impulsaankopen. De cliëntèle bestaat voor 95 procent uit vaste klanten. ‘Vijftien jaar geleden is voor het laatst softijs verkocht in dit bedrijf. De klanten moeten als het ware weer te weten komen dat ze voor softijs en shakes ook bij ons terecht kunnen en niet naar een ander hoeven te gaan.’

Volgens de machineleveranciers moeten softijs en shakes 10 tot 12 procent van de cafetariaomzet uit kunnen maken. Daardoor is het volgens hen ook voor dorps en buurtcafetaria’s met een relatief geringe omzet aantrekkelijk om het product te verkopen. Een tweetal leveranciers hanteert als vuistregel dat een cafetaria in het eerste jaar ijs/shakeverkoop een omzet moet behalen ter grootte van de aanschafprijs van de machine.

Konijnenbelt is ervan overtuigd dat shakes en softijs vanwege de hoge brutomarge ook in zijn bedrijf een winstmaker kunnen zijn. Om de omzet te stimuleren wil hij de ijshoek meer naar de ingang van de zaak verplaatsen. ‘IJs zien doet ijs kopen.’ Dan vallen, denkt hij, ook de posters met daarop de mogelijke garneringen meer op. ‘Dat zal de omzet zeker doen toenemen.’

Tip: IJs is een impulsartikel. Communiceer dat je het verkoopt. Zet bijvoorbeeld een stoepbord neer. Hang posters in de cafetaria. Creëer een aparte ijshoek. De ijsomzet is ook te verhogen met toevoegingen zoals toppings en nootjes. Ook met softijs zijn coupes te maken. Dan is het geen softijs meer maar een ijscreatie. Grote merken en ketens doen dat ook. IJsmix en machineleveranciers hebben daar allemaal concepten voor. Consumenten zijn bereid hiervoor extra te betalen.

Per jaar worden in Nederland ongeveer 450 nieuwe softijs/shakemachines verkocht. Dit aantal is de laatste vijf jaar stabiel. Tien jaar geleden werden naar schatting nog jaarlijks 1000 machines verkocht. In totaal staan in Nederland ongeveer 4500 machines. Naar schatting worden daar 150 miljoen softijsjes per jaar uit getapt.De schattingen van de hoeveelheid verkochte mix voor milkshakes/softijs lopen uiteen maar variëren tussen ongeveer 15 en 20 miljoen kilo mix jaarlijks. De markt wordt gedomineerd door McDonald’s. Met iets meer dan 200 vestigingen heeft het bedrijf een marktaandeel dat de 50 procent te boven gaat.

Ijsmachines
Per jaar worden in Nederland ongeveer 450 nieuwe softijs/shakemachines verkocht. Dit aantal is de laatste vijf jaar stabiel. Tien jaar geleden werden naar schatting nog jaarlijks 1000 machines verkocht. In totaal staan in Nederland ongeveer 4500 machines. Naar schatting worden daar 150 miljoen softijsjes per jaar uit getapt.

De schattingen van de hoeveelheid verkochte mix voor milkshakes/softijs lopen uiteen maar variëren tussen ongeveer 15 en 20 miljoen kilo mix jaarlijks. De markt wordt gedomineerd door McDonald’s. Met iets meer dan 200 vestigingen heeft het bedrijf een marktaandeel dat de 50 procent te boven gaat.