artikel

Softijs vraagt om eenduidige uitstraling

Horeca

In een cafetaria staat een prachtige softijsmachine, maar wat hangt er aan het apparaat: een lijst met handijsjes. Het is Clemens de Witte van Frusco Ice Cream nog geregeld een doorn in het oog. ‘Ik verwijt dat die cafetariahouder niet hoor. De leveranciers, waartoe ik ook behoor, hebben het wat dat betreft laten afweten richting de cafetariahouder. Wij hebben te weinig instrumenten aangereikt om softijs meer uitstraling te geven.

Softijs vraagt om eenduidige uitstraling

Daar moest verandering in komen, vond De Witte en ging aan de slag. Dit jaar presenteert hij het concept Angelo´s Ice Dream. Een impulsachtige aanpak van softijs. Angelo´s is het merk en de diverse ijsjes op de kaart hebben allen een naam. De kaart heeft soortgelijke uitstraling als een kaart van grote fabrikanten van handijsjes. ‘Je kunt niet van een cafetariahouder verwachten dat hij zelf complete concepten ontwikkeld. Dat moeten wij leveranciers doen. Wij moeten cafetariahouders helpen om meer omzet met softijs te halen. Naar mijn mening hebben we dat te weinig gedaan. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een manier om softijs beter te presenteren. Ik denk dat dat met Angelo’s Ice Dream kan.’

Bij het concept hoort een eenduidige uitstraling: dus vaste bekers, hoorns en toevoegingen. ‘De Witte wil met het concept zijn softijsmerk bij de consument bekend te maken. ‘Softijs mist de uitstraling die handijs en schepijs wel hebben. Aanbieders van softijs wisselen bijvoorbeeld vaak van biscuits, hoorns een bekers. Deze worden her en der vandaan gehaald. Er is totaal geen herkenbaarheid. Als je uitstraling wilt, zul je ten eerste eenheid moeten creëren.’

Klassiekers
Het assortiment van Angelo’s Ice Dream is niet erg breed. Drie oubliehoorns, een kids cone, sundaes, milkshakes, sorbets, familiebeker, kinderijsje en ice dips. De Witte heeft twee klassiekers van de kaart geschrapt. ‘Laten we eerlijk zijn, de ijsbiscuits voor softijs zien er al bijna dertig jaar hetzelfde uit’, zegt De Witte. ‘Daarom heb ik oubliehoorns genomen in plaats van de kleine vierkante- en de reuzenbeker. Ik besef dat het verdwijnen van de reuzenbeker gevoelig kan liggen. Sommige ondernemers denken dat ze daar toch niet omheen kunnen. Voor hen hebben we een noodoplossing bedacht. Ze kunnen alsnog een sticker van die beker op de Angelo-kaart plakken. De kids cone staat er wel op, maar heeft een aanpassing. Er zit een druppelvanger omheen. Die leveren we er standaard bij.’Op de kaart ook bekers met de naam Sundaes, afgekeken van het Sundae-ijs van fastfoodgigant McDonald’s. ‘Daar moeten we onze ogen niet voor sluiten’, vindt De Witte. ‘McDonald’s heeft nu eenmaal nieuwe markten geopend voor de cafetaria’s. Denk maar aan de milkshake, die is tenslotte ook door McDonald’s in de markt gezet.’

Vruchten
Op de kaart staan ook sorbets, een combinatie van softijs en fruitcocktails. ‘Veel cafetariahouders willen wel wat met vruchten en ijs doen, maar lopen dan toch tegen de beperkte houdbaarheid van vers fruit aan. We hebben voor de sorbets drie smaken fruitcocktails met fruitstukjes laten ontwikkelen op basis van zware siroop. Met dergelijk ijs kan de cafetariahouder zijn seizoen verlengen. Bovendien kun je voor sorbets een hogere prijs vragen.’

De Witte denkt dat de cafetariaondernemer met het concept Angelo’s meer omzet uit softijs kan halen. ‘Softijs is het meest winstgevende product in de cafetaria. Nu maakt softijs gemiddeld zo’n vijf procent uit van de totale omzet van een cafetaria. Bij McDonald’s is dat 12 tot 13 procent. Dat moet bij een cafetaria ook haalbaar zijn. Met softijs heeft de ondernemer nog steeds iets bijzonders in huis. Dat heeft niet iedereen. Impulsijsjes krijg je overal. Dat geldt inmiddels ook voor een product als de Cornetto Soft.’