artikel

Sonja

Horeca

Ik heb het niet gezien, maar Jos van Alphen wees me erop. Sonja Bakker heeft een tv-programma S.O.S. Sonja, waarin zij mensen helpt om af te vallen. In een van de eerste afleveringen werd een deelnemer getoond die een frikandel naar binnen schoof. ‘Daar gaan we weer met ons imago’, dacht Van Alphen.

Sonja

Een alert bestuur, prima dat deze branche dat heeft. Zo’n mailtje naar Sonja is dan ook een goed bedoeld initiatief. Ik twijfel echter aan de waarde ervan. De eerste klap is met de frikandelbeelden al uitgedeeld door de dieetmiljonair: cafetariaproducten zijn slecht. De sector kan alleen maar in het defensief, terwijl een offensief nodig is. Ingrediënten genoeg voor een offensief: cafetaria’s zijn Nederlands erfgoed, cafetaria’s brengen een een voedzaam product – de aardappel – prominent als maaltijdcomponent en cafetariaproducten zijn vaak gezonder dan de zoute koelverse maaltijden in supermarkten, die een beduidend beter imago hebben. Kortom, even brainstormen, de drie sterke punten van cafetaria’s pakken, zoeken naar een goede ambassadeur en dan de boodschap consequent en listig rondstrooien. Niet reactief, maar proactief, dus zelf de eerste klap uitdelen. Dan kunnen we de tv-beelden van mevrouw Bakker rustig links laten liggen. Je moet alleen daar strijden waar je de kans hebt om te winnen, leerde ik al vroeg op het schoolplein.

Peter Garstenveld, Hoofdredacteur Snackkoerier

peter.garstenveld@reedbusiness.nl

Eerder verschenen columns: