artikel

Speciaalbier op presenteerblaadje

Horeca

Ondernemers die meer met speciaalbier willen doen maar door de bomen het bos niet meer zien, hebben sinds een paar maanden een handig hulpmiddel: AB & C. Een samenwerkingsverband van de biergroothandels Astein en Bier & Co, met als doel de bieren van vijftien kleinere brouwerijen onder de aandacht van de horeca te brengen.

Na een paar drukke maanden, waarin de introductie van het nieuwe samenwerkingsverband op zowel Horecava als BBB veel tijd opslokte, kan Jos Doosjen nu eindelijk gaan doen waarvoor hij is aangesteld: bier verkopen. Of beter gezegd, speciaalbier. De voormalig vertegenwoordiger van de Brand Bierbrouwerij werd door de drankengroothandels Astein uit Asten en Bier & Co uit Amsterdam als salesmanager aangesteld om het door beide opgerichte verkoopkantoor in de vorm van AB & C te ‘runnen’.
AB & C probeert de bieren van vijftien kleinere brouwerijen uit Nederland, België en Duitsland zo goed mogelijk te verkopen. Voor de horecaondernemer heeft dat als voordeel dat hij kan kiezen uit een aantrekkelijk en overzichtelijk assortiment speciaalbieren. ‘De deelnemende brouwerijen zijn geselecteerd op kwaliteit. Het zijn dus geen thuisbrouwers, maar kleinere brouwers die de zaken professioneel aanpakken. Alleen hebben ze niet de financiële kracht en distributiemogelijkheden om hun bieren landelijk te promoten en te verkopen. In AB & C-verband is dat wel mogelijk.’
Doosjen zegt dat de bieren niet alleen verkrijgbaar zijn via de twee drankengroothandels Astein en Bier & Co, maar ook via een netwerk van regionale drankengroothandels.
Bier & Co-directeur Ruud Epema benadrukt dat de aangegane samenwerking tussen zijn bedrijf en Astein niet betekent dat het ene bedrijf belangen neemt of heeft in het andere. ‘Ik werk nu drie jaar bij dit bedrijf en toen ik begon heb ik onder andere contact gezocht met collega’s/concurrenten. Hierbij kwam ik ook in gesprek met Jan Eijsbouts (directeur van Astein – red.) en we bleken het nodige gemeen te hebben. Het klikte.’

Actieve ondersteuning
Ons bedrijf kan veel leren van hun organisatorische opzet. Wij zijn daarentegen weer sterk in aparte bieren. Op een gegeven moment ontstond het besef dat als we echt werk willen maken van speciaalbier, dit alleen kan met een zeer actieve ondersteuning. Alleen dan kun je iets bieden aan de brouwers. Dus kwamen we met AB & C. We kunnen zo ook echt iets betekenen voor de horecaondernemer.’
Salesmanager Jos Doosjen zegt dat het voorlopig bij vijftien brouwerijen blijft. ‘Eerst maar eens kijken hoe dat gaat. Als het eenmaal loopt, is het echter niet ondenkbaar dat er plaats is voor meer brouwerijen.’
AB & C stelt maandelijks één bier centraal, logischerwijs ‘bier van de maand’ geheten. Zijn er daarnaast ondernemers die één of meerdere bieren permanent op het fust willen voeren, dan is dat ook mogelijk. Doosjen: ‘Als dat nodig mocht zijn, plaatsen we ook kranen.’Informatie: AB & C: tel. (026) 389 27 08 of www.abc-globalbeer.nl.

De AB & C-leden

In Nederland: De Texelse Bierbrouwerij, De Leckere, De Scheldebrouwerij, De Halve Maan, Christoffel (Taboe), De Drie Kruizen, Noorderland (Bartlehiemer).
In België: Brasserie Du Bocq, Ter Dolen, De Block, Brasserie Lefebvre, Brasserie Dubuisson, Brasserie Friart.
In Duitsland: Brauerei Maisel, Brauerei Weihenstephan.