artikel

Specialiteit past maar net op het bord

Horeca

Schnitzel de Broertjes. Een gerecht voor mensen met grote trek. Dat is de specialiteit van cafetaria De Broertjes uit Neede van de broers Aziz en Matin Basut. De schnitzel is een echte hardloper met een vaste schare aanhangers.

Specialiteit past maar net op het bord

Schnitzel de Broertjes is echt een specialiteit’, vertelt Aziz. ‘Je geeft een gerecht alleen de naam van het bedrijf als het echt iets bijzonders is.’ Het is dan ook niet zomaar een schnitzel, maar een bordbedekkend mega-exemplaar van ongeveer 280 gram. ‘Hier in het Oosten willen de mensen grote porties.’ Geserveerd met gebakken ui, champignons, paprika en shoarmavlees. De plate wordt daarbij ook nog voorzien van een rauwkostsalade met dillesaus en een flinke portie frites. De uitbaters maken veel werk van het gerecht, zelfs de schnitzel wordt op de bakplaat gebakken. ‘Alleen als het heel erg druk is gaat die in de frituur. Sommige klanten vragen daar zelfs naar, omdat de paneerlaag dan krokanter wordt.’

Is het niet overdreven twee soorten vlees op één bord? ‘Het shoarmavlees maakt het gerecht echt bijzonder. Die smaak combineert heel goed met de schnitzel en andere ingrediënten’, aldus Matin. ‘We hebben de cafetaria twee jaar geleden overgenomen en wilden een gerecht dat echt van ons is. Toen zijn we gaan experimenteren en combineren.’ De broers maken de shoarma niet zelf. ‘Die kopen we gewoon in bij de horecagroothandel. Zelfgemaakte shoarma van het spit is misschien lekkerder. Maar we zijn een cafetaria geen shoarmazaak.’

Onder de klanten zijn echte liefhebbers van de specialiteit te vinden, vertelt Matin. ‘We hebben een klant uit Enschede die komt er ieder weekend een eten. Dan is hij op een camping hier in de buurt.’ De broers schatten dat ze er tussen de 35 en 45 per week verkopen. De prijs van € 6,35 is daar zeker debet aan. Is die niet te laag? ‘Wij zitten met alle producten laag aan de prijs. Met alle prijsverhogingen is de cafetaria in een kwaad daglicht komen te staan. En zelfs terecht, want het is toch te gek voor woorden dat een gezin in de cafetaria soms wel € 20,- kwijt is. Wij leveren goede kwaliteit voor een schappelijke prijs.’

De naam van cafetaria en daardoor ook de specialiteit zijn bij toeval ontstaan. ‘Wij zaten te dubben over een naam voor het bedrijf. Toen zei onze zus gekscherend: Noem het cafetaria De Broertjes.’Buiten het normale cafetaria assortiment hebben de broers maar liefst veertig verschillende belegde broodjes op de kaart staan. Waaronder pistolets, Italiaanse bollen , stokbroodjes en croissants. ‘Die bakken we vers af en serveren we warm met diverse soorten beleg. Daar krijgen we vaak bestellingen van bedrijven voor.’