artikel

Specialiteit van het huis:’Molenfriet

Horeca

Pittig en op wens flink pittiger. Klanten van Smulwereld De Brink in Woerden kunnen zelf kiezen hoe heet ze de specialiteit van het huis, ‘Molenfriet’, willen eten. Volgens mede-eigenaar Marco Oostindien komen er dagelijks klanten voor het ‘Molenfriet-menu’.

Specialiteit van het huis:’Molenfriet

Molenfriet ontstond volgens Oostindien na wat experimenteren in de keuken. ‘Je moet als cafetaria meer doen dan alleen de standaard snacks verkopen. Cafetaria’s verschillen in hun assortimenten steeds minder van elkaar. Je kunt je juist onderscheiden met eigen specialiteiten’, aldus Oostindien, die samen met zijn broer Ton eigenaar van de Smulwereld De Brink is.

De Brink heeft het ‘Molenfriet-menu’ nu zo’n vijf of zes jaar in het assortiment. Molenfriet bestaat naast frites uit reepjes ham en spek (mager rookspek), champignons, uitjes en texmex kruiden. Dit wordt afgebakken op de bakplaat en op wens afgeblust met chilisaus. Het ‘Molenfriet-menu’ wordt geserveerd met rauwkost. ‘Als je het menu met chilisaus neemt, is het zeker een pittig hapje. Natuurlijk vragen we altijd aan de klanten of ze er ook iets bij willen drinken’, zegt Oostindien met een glimlach.

De Brink heeft nog meer eigen creaties in het assortiment zoals het ‘Hete Kipmenu’ en het ‘Boerenfriet-menu’. Daarnaast hebben de broers de ‘Wereldmenu’s’ van hun keten Smulwereld in het assortiment. Menu’s en specialiteiten zijn volgens Oostindien onmisbaar in de moderne cafetaria. ‘Mensen willen keuze. Er zijn steeds meer tweeverdieners die weinig tijd hebben om te koken. Die mensen moet je een aantal menu’s kunnen aanbieden, flinke maaltijden waar mensen genoeg aan hebben. Daar kun je als cafetariahouder weer leuk aan verdienen.’ Binnenkort hopen de broers met hun zaak te kunnen verhuizen naar een locatie in de omgeving. ‘Natuurlijk blijft ‘Molenfriet’ op de kaart. Het is immers een goed lopend menu en de specialiteit van het huis.’