artikel

Sponsoring of Advertising

Horeca

Volgens Van Dale is sponsoring afgeleid van het Latijnse sponsor, wat borg betekent: ‘hij die de kosten van iets draagt, hij die financieel steunt (…) met als tegenprestatie dat reclame wordt gemaakt voor de sponsor’.

Sponsoring of Advertising

Volgens marketing- en reclamemensen dient een scheiding te worden gemaakt tussen sponsoring en advertising (puur geld voor naamsvermelding). Maar aangezien het verschil tussen die twee voor horecaondernemers meestal verwaarloosbaar is, scharen we een en ander gemakshalve onder de noemer sponsoring. Uiteindelijk zal het de horecaman niet zoveel kunnen schelen of hij de artiesten, gratis drank, korting of harde cash krijgt vanwege advertising of sponsoring.

De sponsoringactiviteiten in hotels en restaurants steken schraal af bij hetgeen in de (feest)cafés, skihutten, discotheken of clubs wordt georganiseerd. Dat komt, zo zeggen de reclamegoeroes, omdat de voor de bekende merken meest interessante doelgroep in laatstgenoemde zaken te vinden is. Vandaar ook dance-events als de Smirnoff-experience, Chesterfield Labelland, Axe Nightguide of Heineken Dance Parade. Al met al zijn er eigenlijk drie vormen van sponsoring in de horeca: de ondernemer krijgt materieel – zeg maar de aankleding van de zaak – korting of harde cash.