artikel

Starters en gehaktballen

Horeca

Per dag komen er minimaal twee concurrenten bij voor bestaande partycateraars. Het zijn opvallende cijfers, die wij in Misset Catering editie juli publiceren. Mooi om die dynamiek te zien.

Starters en gehaktballen

Mooi om die dynamiek te zien. Begrijpelijk ook wel. Voor aanpalende sectoren – horeca, versspeciaalzaken en supermarkten – is catering een nieuwe markt. In tijden van crisis moet je inventief zijn en dus azen die beroepsgroepen op de caeringmarkt.

De nieuwkomers gaan het niet redden. Goede cateraars doen namelijk twee dingen perfect. Aan de voorkomt zorgen ze voor een geweldige beleving. Het water moet je in de mond lopen en de prijs moet niet relevant lijken bij dat kwalitatief goede aanbod. Je beseft niet eens wat je betaalt voor zoveel gezonds en lekkers. Tegelijkertijd is alles aan de achterkant kil, clean en zakelijk doorgerekend. p die manier is de juiste en gezonde marge te behalen.

Het is een kwetsbare balans, en het is niet iedereen gegeven dat evenwicht te bewaren. Het leidde onder meer tot de volgende dialoog die ik enkele weken geleden had met een cateringmedewerker in ons eigen restaurant. Iets viel me namelijk op de warme counter. ‘De bal gehakt is kleiner geworden’, zei ik. ‘Maar hij is lekkerder’, risposteerde zij. Daar stond ik dan. Groot of klein is objectief. Lekker niet lekker is subjectief. Feitelijk was de bal dus kleiner, subjectief smaaktechnisch vond ik hem in ieder geval niet beter. Een voorbeeldje van een cateraar die verkeerd bezuinigde en het ook nog een verkeerd uitlegt. Het is dus niet gemakkelijk om die balans te vinden en te houden>

Starters maken de grote fout te veel tijd, geld en moeite in de beleving te willen stoppen. Ze pompen vele uren in het opmaken van de mooiste schotels. Of ze investeren te veel voor te weinig omzet. Uiteindelijk leggen ze bij gebrek aan marge het loodje. Het mooie aan de starters is wel dat ze de gevestigde orde weer eens flink wakker schudden. Met meer dan twee starters per dag speelt dat nu dus meer dan ooit. Dat mag ook wel. Het sterke punt van de starter, de beleving, is weer de zwakte van de gevestigde cateraar, met name in bedrijfsrestaurants. Een tikkeltje vreugdevoller mag het wel. Iets meer concurrentie op de beleving is dan ook een zegen. De starter schudt de grote cateraar wakker.

Peter Garstenveld, Hoofdredacteur Misset Catering

peter.garstenveld@reedbusiness.nl

Naschrift: Een paar weken na dato zijn de gehaktballen bij deze uitgeverij weer authentiek groot. Is bij de cateraar toch iemand wakker geworden.