artikel

Status en respect

Horeca

Erbij horen, gezien worden. Vanaf de puberteit streeft ieder mens naar status en respect. Op alle fronten van het leven: op school, op het werk, in de buurt, op de sportclub maar vooral ook in het uitgaansleven. Ieder mens wil voor vol worden aangezien en volwaardig behandeld worden, zeker als daar voor betaald wordt, zoals in de horeca.

Status en respect

Tip 1

Geef uw gasten het gevoel dat iedere bezoeker status heeft. Zorg dat iedere gast door uw medewerkers met respect wordt behandeld.

Tip 2

Voorkom elke vorm van discriminatie. Iedere gast is gelijk. Accepteer geen kwetsende grappen.

Tip 3

Voorkom elke vorm van intimidatie. Grijp in zodra mannen vrouwen lastig vallen of als culturen dreigen te botsen.

Tip 4

Herken de statussignalen van de gast: bijvoorbeeld gedrag, kleding, auto’s en accessoires.

Tip 5

Herken, erken en bevestig zoveel mogelijk de (vermeende) status van de gast. Maak complimentjes, stel positieve vragen over bijvoorbeeld vakanties, auto’s en kleding.

Tip 6

Wees niet te serviel en doe niet overdreven neerbuigend. De tijd van de knipmessende ober ligt achter ons.

Tip 7

Respect toon je op vele manieren; niet alleen met vriendelijke woorden, maar ook met schone toiletten, verzorgde kleding en een verzorgd uiterlijk.

Tip 8

Geef mensen nooit en te nimmer het gevoel dat je ze negeert. Iemand over het hoofd gezien? Geef even extra aandacht!

Tip 9

Voorkom een te populaire houding. Probeer in te schatten hoe iemand het liefst aangesproken wil worden. Kies bij twijfel altijd voor een iets formelere aanpak.

Tip 10

Gasten zijn op zoek naar beleving. Creëer en bevestig die beleving. Met evenementen, bierproeverijen, speciale menu’s, thema-avonden etc. Geef gasten het gevoel dat je ze speciaal voor hen organiseert: stuur of geef mensen persoonlijk een uitnodiging.