artikel

Stelling 1

Horeca

Zorginstellingen miskennen voeding als een belangrijk onderdeel van het verblijfsconcept en zijn dus niet patiënt/klantvriendelijk. (zaal en panel: ong. 75 procent groene kaarten oftewel mee eens.)

Frits van Es, directeur van Zorgcentrum Rivierenland, vindt dit een arrogante uitspraak. “Zorginstellingen hebben te weinig geld, daar ligt het aan.”

Theo Pieper: “Je zou koks meer moeten betrekken bij de zorg, dan komt die andere benadering ook wel.”

Siebe Homminga is ervan overtuigd dat bewoners van zorginstellingen hun eigen keuken willen houden. “Eten uit de eigen keuken scoort in alle onderzoeken beter!”

Evert Bots, zorgmedewerker Continuzorg in Utrecht zet een vraagteken bij de stelling. “Kan die klant wel voor zichzelf opkomen? Dat is heel vaak niet het geval. Wij moeten beter luisteren naar de klant, maar die kan heel vaak niet meer praten of is dement. We moeten ons daarom realiseren dat we onmachtige klanten hebben, die we op wetenschappelijke wijze van voeding moeten voorzien. De verpleging heeft de zorg voor deze mensen, zij moeten ook zorgen voor de vertaalslag naar de keuken toe.”

Volgens Peter van Berkel van Nestlé gaat het niet om het geld in deze sector, maar om klantgerichtheid.

Evert Bots: “Ja, maar er is bij ons wel sprake van een andere markt en een andere ethiek.”

Theo van Brussel, directeur van Foodstep: “Dé voedingspatiënt bestaat niet. Het probleem is eerder dat de zorg niet integraal denkt. Men kan daar niet rekenen. De kosten zitten niet in de voeding, maar in het logistieke proces.”
Volgens Frits van Es is uitbesteden in ieder geval niet per sé goedkoper en worden instellingen beperkt door de beschikbare budgetten.

Kees Deelder van KVV Haaglanden denkt dat er over tien jaar geen enkel verzorgingstehuis meer bestaat. “Ouderen willen thuis blijven. En voedingsinstellingen moeten die voeding voor hen, thuis, gaan verzorgen.”

(Er waren geen reacties uit de zaal)

De andere stellingen:

2 Hoofden voeding hebben niks meer te vertellen. Eigen schuld, dikke bult. (ong. 75 procent rode kaarten)

3 Schaalvergroting in de voeding heeft niks beters opgeleverd, erger nog; verschraling. (ong. 80 procent groene kaarten)

Frits van Es, directeur van Zorgcentrum Rivierenland, vindt dit een arrogante uitspraak. “Zorginstellingen hebben te weinig geld, daar ligt het aan.”

Theo Pieper: “Je zou koks meer moeten betrekken bij de zorg, dan komt die andere benadering ook wel.”

Siebe Homminga is ervan overtuigd dat bewoners van zorginstellingen hun eigen keuken willen houden. “Eten uit de eigen keuken scoort in alle onderzoeken beter!”

Evert Bots, zorgmedewerker Continuzorg in Utrecht zet een vraagteken bij de stelling. “Kan die klant wel voor zichzelf opkomen? Dat is heel vaak niet het geval. Wij moeten beter luisteren naar de klant, maar die kan heel vaak niet meer praten of is dement. We moeten ons daarom realiseren dat we onmachtige klanten hebben, die we op wetenschappelijke wijze van voeding moeten voorzien. De verpleging heeft de zorg voor deze mensen, zij moeten ook zorgen voor de vertaalslag naar de keuken toe.”

Volgens Peter van Berkel van Nestlé gaat het niet om het geld in deze sector, maar om klantgerichtheid.

Evert Bots: “Ja, maar er is bij ons wel sprake van een andere markt en een andere ethiek.”

Theo van Brussel, directeur van Foodstep: “Dé voedingspatiënt bestaat niet. Het probleem is eerder dat de zorg niet integraal denkt. Men kan daar niet rekenen. De kosten zitten niet in de voeding, maar in het logistieke proces.”
Volgens Frits van Es is uitbesteden in ieder geval niet per sé goedkoper en worden instellingen beperkt door de beschikbare budgetten.

Kees Deelder van KVV Haaglanden denkt dat er over tien jaar geen enkel verzorgingstehuis meer bestaat. “Ouderen willen thuis blijven. En voedingsinstellingen moeten die voeding voor hen, thuis, gaan verzorgen.”

(Er waren geen reacties uit de zaal)

De andere stellingen:

2 Hoofden voeding hebben niks meer te vertellen. Eigen schuld, dikke bult. (ong. 75 procent rode kaarten)

3 Schaalvergroting in de voeding heeft niks beters opgeleverd, erger nog; verschraling. (ong. 80 procent groene kaarten)