artikel

Stoofpotmenu

Horeca

Het Stoofpotmenu prijkt prominent met foto op de display met prijzen. De specialiteit van cafetaria ‘De Stoofpot’ van Ad en Marie-José Schellekens uit Udenhout. Klanten komen van heinde en verre vanwege de aparte smaak van het stoofvlees.

Stoofpotmenu

Het menu bestaat uit frites, een gemengde salade en stoofvlees. Het bijzondere van het gerecht zit hem in de receptuur van het stoofvlees. Die is sedert de jaren vijftig vrijwel ongewijzigd. Ad en Marie-José Schellekens namen in 1995 de cafetaria over, inclusief het recept. Zij zetten de zaak in eerste instantie voort onder de naam van de vorige eigenaar. In 1999 pleegden zij nieuwbouw en kreeg het bedrijf een andere naam. ‘Vanwege de bekendheid van het stoofvlees hebben we voor de naam ‘De Stoofpot gekozen.’

Eén keer in de week kookt Schellekens de benodigde hoeveelheid vlees. ‘Het vlees moet goed gesneden zijn. De draad dient mooi op lengte te zijn. We kopen het vlees in bij een slager in de buurt.’ Het maken van het eindproduct vergt ongeveer drie kwartier. Naast uien wordt peper, zout, nootmuskaat, paprikapoeder en mosterd toegevoegd. ‘Plus één specerij waarvan ik de naam niet prijsgeef, want dat ingrediënt zorgt voor de bijzondere smaak.’ De receptuur staat niet op papier. ‘Die is mondeling overgedragen en wij hebben het recept ook niet op papier gezet.’

’Het ondernemerspaar heeft in het verleden wel eens aan het recept gesleuteld. De basis bleef echter hetzelfde. ‘We hebben gasten die er echt voor omrijden. Dan moet je er niet te veel aan veranderen. Het is zelfs zo gek dat mensen alleen het stoofvlees kopen’, vertelt Marie-José. ‘Dat nemen ze dan mee naar huis. We hadden zelfs een keer een klant die kocht een halve liter, vroeg om een lepel en at de beker leeg.’ Het stoofvlees is niet alleen een klantentrekker. ‘Op het menu en onze frites stoofvlees behalen we een behoorlijk rendement. De prijs bij losse verkoop zou eigenlijk iets hoger moeten.’