artikel

Strakke organisatie biedt rust op de werkvloer

Horeca

Rechte straten en een strakke uitstraling kenmerken de IJsselsteinse nieuwbouwwijk Zenderpark. De strakke uitstraling is terug te vinden in de 14 maanden jonge Foodmaster cafetaria van Theo Temming. Het fullfranchise concept van Quality Company sprak de ondernemer aan omdat hij alleen ervaring in de discosector had.

Strakke organisatie biedt rust op de werkvloer

‘Ik had onvoldoende knowhow om zelf een cafetaria op poten te zetten, begint Temming. ‘Maar ook geen van de vooroordelen die leven over franchise.’ De ondernemer kende de Foodmaster-formule als klant. ‘Ik vond het mooie strakke zaken met een kwaliteitsuitstraling.’ Hij nam contact op met de franchiseorganisatie. ‘Ik ging blanco het gesprek in. Het klikte gelijk met eigenaar Willem van Dijk en zijn compagnon Guido de Moor.’ Niet in het minst omdat het de ondernemer opviel dat De Moor en van Dijk zeer gedreven waren om de cafetaria te realiseren.

Temming zat met het probleem dat hij wel een pand voor een cafetaria op het oog had maar dat er geen horecabestemming op rustte. De koopoptie liep af en zonder zekerheid te hebben of hij een cafetaria mocht beginnen kocht de ondernemer het pand aan. Het kostte nog ruim een jaar en een procedure tot aan de Raad van State voordat Temming in augustus 2000 met zijn cafetaria van start ging. ‘Zonder dat er gedurende dat aanlooptraject ook maar iets op papier of in een contract was vastgelegd ondersteunden De Moor en Van Dijk mij. Dat ging puur op basis van vertrouwen.’ Gedurende de tijd dat de procedures liepen deed Temming ervaring op bij diverse Foodmaster cafetaria’s. ‘De eigenaar van Foodmaster Tiel is mijn mentor. Het is bij deze organisatie gebruikelijk dat mensen die niet uit de branche komen begeleid worden.’

De cafetaria werd gerealiseerd. Ook werd de franchiseovereenkomst gesloten. De Foodmaster organisatie regelde, in overleg, de aanschaf van de apparatuur en inrichting van de cafetaria. ‘Ik had twee eisen’, vertelt Temming. ‘Een soort stamtafel in de zaak en een zitruimte voor het personeel achter.’ De ondernemer is over de begeleiding in de opstartfase vol lof. ‘De organisatie heeft ervaren mensen die helpen in de opstartfase, maar ook bij ziekte, vakantie en dergelijke.’ Volgens Temming heerst er in de organisatie een familiegevoel. ‘We hebben onderling veel contact. Ook helpen we elkaar uit de brand als iemand eens personeelstekort heeft.’ Om de naam Foodmaster tot een sterk merk te maken is het volgens Temming nodig de uniformiteit van de formule te versterken. ‘Daar wordt vanuit de organisatie aan gewerkt. Vrijwel alle 26 zaken hebben nu eenheid in uitstraling en bovendien wordt de prijsstelling in januari bij alle zaken hetzelfde.’

De organisatie streeft naar een brutorendement van 70 tot 72 procent voor de zaken. Het nettorendement dient uit te komen tussen 24 en 26 procent. ‘Bij Quality Company zien ze de cijfers per bedrijf. Zo houden ze een vinger aan de pols.’ Het is niet alleen de strakke organisatie waardoor Temming zich als een vis in het water voelt bij de formule. ‘Je merkt aan van Dijk dat hij zelf in de cafetaria heeft gestaan. Hij hamert op een schone bakwand en verzorgde vitrine, want dat is het visitekaartje van een bedrijf.’ Temming vindt de formule heel compleet. ‘ We hebben gezamenlijke acties. Bovendien is er een collectief verzekeringspakket en een spaarloonregeling voor het personeel. Maar ook hele triviale dingen worden geregeld zoals vervanging van een kapotte vlaggenstok. Daardoor kan ik me puur op de werkvloer concentreren.’ De ondernemer wil graag een tweede zaak beginnen. ‘Als ik tegen een geschikte locatieaanloop kies ik wederom voor Foodmaster. Ik had hier tien jaar eerder aan moeten beginnen. Dan had ik nu vier zaken gehad.’