artikel

Succes

Horeca

Succes hebben is ook in deze tijden mogelijk. Afgelopen weekeinde dronk ik een bier aan de bar van ’t Raedthuys in Doetinchem, gelegen aan de rand van het centrum. Henk Meinsma is de eigenaar en regelt de voorkant en de inkoop. Vriendin Marion staat in de keuken.Henk zit nu twee jaar in ’t Raedthuys en […]

Succes hebben is ook in deze tijden mogelijk. Afgelopen weekeinde dronk ik een bier aan de bar van ’t Raedthuys in Doetinchem, gelegen aan de rand van het centrum. Henk Meinsma is de eigenaar en regelt de voorkant en de inkoop. Vriendin Marion staat in de keuken.Henk zit nu twee jaar in ’t Raedthuys en het loopt storm. Meer dan honderd eters op een avond is geen uitzondering. Ook doordeweeks is het druk. Gasten uit Arnhem en Groenlo rijden vele kilometers om in ’t Raedthuys te eten. Er wordt goed gekookt. Eten doe je in een informele sfeer van een eetcafé. We filosofeerden aan de bar over de redenen van de grote toeloop.
Henk en Marion hebben veel ervaring in de horeca. Beiden hebben ooit gewerkt in een sterrenrestaurant. Henk heeft bovendien veel ervaring met inkoop. Hij weet precies welke kwaliteit hij verlangt van zijn leveranciers. Ook speelt hij met de prijzen door acties te bedenken waar leveranciers van mee profiteren. Dankzij deze kennis komen de beste ingrediënten tegen een schappelijke prijs op het bord.
Het bedrijf heeft een lage drempel. De bar en de aanwezigheid van een stamtafel geven het bedrijf een warme uitstraling. Oude LP-hoezen sieren de wanden. De informele en vakkundige benadering van de bediening zorgen voor een ontspannen sfeer. Omdat het bedrijf geen pretenties heeft, is het makkelijker de verwachtingen van de gast te overtreffen. Dat levert een continue stroom mond-tot-mond reclame op.
Henk en Marion hebben het afgelopen jaar mooiere gerechten op de kaart gezet. Gasten worden uitgenodigd die te proberen. Gasten en zaak groeien zo samen naar een steeds betere kwaliteit. Waar het bedrijf voor waakt is een hoge drempel. De schnitzel blijft op de kaart staan, zegt Meinsma beslist.
En zo werd het half twaalf en reed ik terug naar huis. En toen dacht ik het volgende. Een onderscheidend bedrijf kun je niet kopen, je moet het bouwen. Wie voldoende scholing, kennis en ervaring heeft, kan het zich veroorloven uit te gaan van eigen kracht. Die ondernemers zoeken niet naar een doelgroep, de doelgroep zoekt naar hen.