artikel

Suggesties voor omzetgroei

Horeca

Het gaat de cafetariabranche op dit moment niet voor de wind. Sugges ter verhoging van omzet en rendement zijn dus welkom. Tal van experts dragen adviezen aan. Cafetariahouders beschikken door hun ervaring eveneens over deskundigheid. De eigenaren van Snacksalon Het Middelpunt in Wezep weten zeker dat hun wijze van bedrijfsvoering vruchten afwerpt. De brutowinst steeg van 71,2 procent in 2002 naar 73 procent in 2003. Hoe ze dat voor elkaar kregen? Een tiental tips uit eigen keuken.

Suggesties voor omzetgroei

1. Prikkel klanten vóór ze binnenkomen‘
De klant heeft voor zijn bestelling doorgaans een frietje met bijvoorbeeld een frikandel in het hoofd. Zorg echter dat-ie de zaak verlaat na afrekening van een menuutje met een schnitzel, karbonade of scholletje. De omzet is meer dan het dubbele. Hoe je de klanten zover krijgt? Maak hen lekker met promotie-uitingen aan de gevel. Schroom niet om A0-posters op te hangen. Al wanneer klanten hun auto parkeren, moeten zij kunnen zien dat je meer in huis hebt dan traditionele snacks. En herhaal dit op menuaanprijzingen ín de zaak. Kortom: schenk veel aandacht aan de promotie van luxere producten met een hogere marge. Pas wel op dat het betaalbaar blijft!’

2. Wees creatief met producten die je al in huis hebt‘
Wat hebben we in het assortiment en wat kunnen we er meer mee doen? Bijvoorbeeld kipfilet is standaard in voorraad. Snijd het vlees in stukjes en meng het met eveneens altijd voorradige ui, ananas en champignons en giet er satésaus overheen. Samen met een portie frites heb je dan een complete maaltijd: Kip Tropicana. Of saté. Haal het vlees van de stokjes en voeg een mix van zelfontwikkelde kruiden toe. Samen met gebakken aardappels en een rauwkostsalade maak je van een sateetje iets geheel anders. Iedereen kan het klaarmaken en je voegt iets speciaals toe aan de kaart. De bereiding kost tijd, maar dit betaalt zich zeker uit. Het rendement op een dergelijk onderscheid is hoe dan ook prima.’

3. Kijk eens verder in de schappen van de grossier‘
Dat brengt je op ideeën. In de groothandel zie je vaak convenienceproducten die je veel goedkoper zelf kunt maken. Rauwkostsalades bijvoorbeeld of kant-en-klaar gekruid vlees. Er zijn op een dag best wel rustige uurtjes wanneer je dit soort klusjes ter hand kunt nemen. Geld kost je aanwezigheid toch. En zo verdien je er zelfs mee.’

4. Let naast inkoopprijs op kwaliteit‘
Kijk bij de groothandel niet alleen naar prijsvoordeeltjes. Een frikandel die deze week in de aanbieding is, kost je misschien wel tien cent minder maar heeft wellicht ook een andere smaak. Of vaste klanten daar genoegen mee nemen is zeer de vraag. Ze willen weten wat ze krijgen. Als dat telkens wisselt, zie je ze op den duur niet meer terug. Zo wordt goedkoop duurkoop.’

5. Het complete assortiment is ook af te halen‘
Ieder menu dat door klanten in de zaak kan worden genuttigd, moeten zij ook mee naar huis kunnen nemen. Dit voorkomt teleurstelling. Laatst tijdens de Paasdagen zat de zaak helemaal vol. Mensen die zich hadden verheugd op een menuutje, namen het toen maar mee. Zorg wel voor nette meeneembakjes, van isolerend schuimplastic en met compartimenten. En vergeet evenmin de afhaalmogelijkheden goed te promoten. Breng het extra assortiment letterlijk en figuurlijk naar buiten!’

6. Wilt u er iets bij drinken?‘
Dit wordt wel vaker geadviseerd, maar echt: het werkt! Steevast vragen of de klant bij een menuutje iets wil drinken levert meerverkoop op. Net als bij het afhalen vragen of men misschien een milkshake erbij wil. Of een extra bakje saus. Vergeet niet ook het personeel daarin te trainen!’

7. Voorportioneren bevordert snelheid‘
Cafetaria’s verkopen niet voor niets fastfood. Maak de klant niet ongeduldig en lever een bestelling binnen zes minuten. Bevorder het tempo van bediening door zoveel mogelijk volgens vastgestelde regels voor te portioneren. Dit heeft trouwens meer voordelen. Het eindproduct is qua hoeveelheid en kwaliteit altijd gelijk. De verwachting van de consument wordt nooit beschaamd. Klanten blijven zodoende terugkomen.’

8. Maak gebruik van een goed kassamanagementsysteem‘
Aanschaf van zo’n “computer” kost een paar centen, maar je hebt het er na een paar jaar weer uit. Het systeem brengt je administratie direct op orde, waardoor je niet avonden lang met bonnetjes in de weer hoeft te zijn. Scheelt een hoop werk en boekhoudkosten. Daarnaast werkt een dergelijke kassa klantvriendelijkheid in de hand. Na bestellingen die mensen telefonisch doorgeven voeg je op de orderbon hun naam toe.Wanneer het dan wordt opgehaald roep je die af. Persoonlijk contact wordt op prijs gesteld. De klant is geen nummer. Bovendien heb je de garantie dat ook tijdens een drukke spits iedereen de juiste bestelling meekrijgt.’

9. Ga in het interieur tijdig met de trend mee’
Het oog van de klant wil ook wat. Hij moet zich bijna in een nieuwe zaak wanen. Eens in de twee jaar een likje verf of een nieuwe vitrage doen wonderen. Pas ook decoratiematerialen geregeld aan. Let er echter wel op dat de huisstijl gehandhaafd blijft. En wees terughoudend met reclame van fabrikanten. Dat maakt het interieur al gauw rommelig, dus niet up-to-date.’

10. Heb plezier in je werk‘
Plezier draagt het zware werk. Het komt ten goede aan de motivatie van het personeel en het straalt uit naar de klant. Heb je eens een mindere dag, laat dat dan nooit merken. Jouw plezier geeft de klant plezier. En reken maar dat dit uiteindelijk ook goed is voor je omzet.’