artikel

Supermarkt speelt graag voor kerstkok

Horeca

Supermarkten weten wel raad met het gemak waarmee de Neder-lander zijn kerstmaaltijd in elkaar wil draaien. Met speciale, vaak kant-en-klare, luxe producten proberen zij de smaak van een toprestaurant na te bootsen.

Supermarkt speelt graag voor kerstkok

De huidige economische neergang lijkt dit jaar geen roet in de feestvreugde te gooien. Nederlanders gaan volgens berekeningen van de brancheorganisatie van de supermarkten, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), voor 829 miljoen euro boodschappen doen. Niet iedereen laat de euro’s rijkelijk vloeien. 17 Procent van de Nederlanders geeft minder geld uit aan eten en drinken dit jaar, 7 procent zegt meer uit te geven. Als er bespaart wordt, blijkt dat te zijn op uitgaven in de horeca of aan cadeaus, aldus het CBL.

Kerst wordt traditioneel het meest bij familie of vrienden thuis gevierd. Maar ieder jaar is het weer een uitdaging om een feestmaal op tafel te zetten. Inspiratie halen veel Nederlanders uit de speciale folders en tijdschriften die de supermarkten uitbrengen.

Lang in de keuken staan en stressen om de kerstmaaltijd op tijd af te hebben, hoeft niet met de keur aan kant- en klare (ovengeschikte) producten die rond de feestdagen in de supermarkten ligt. Bijna de helft van de Nederlanders gaat een of meerdere van deze speciale producten kopen en gebruiken. Niet alleen het gemak van deze producten scoort hoog, maar consumenten beoordelen deze ook als bijzonder en lekker.

Met slogans als ,,ultieme smaakbelevenis”, ,,gegarandeerd succes” en ,,luxe en gemak” verleiden de supermarkten de consument tot het kopen van de speciale producten. Uit onderzoek en ervaring van supermarktketen Super de Boer blijkt dat klanten ook na de feestdagen graag deze producten willen gebruiken. De onderneming heeft dan ook besloten 150 speciale feestdagproducten vast op te nemen in het assortiment. Het gaat om de tijdloze producten in een bijzonder jasje, legt directielid Eric Leebeek uit. ,,Je hoeft geen topkok te zijn om iets fantastisch op tafel te zetten.”

Een rondgang langs de supermarkten bewijst dat de klassieke producten als gevulde kalkoen, varkenshaas en rollade onverminderd populair zijn. Maar nét even anders. Albert Heijn, de grootste supermarktketen van Nederland, heeft dit jaar extra werk gemaakt van de bijgerechten. ,,Niet alleen het mooie stuk vlees of vis wilden we bieden, maar het totale palet van voor- , bij- en nagerechten. Zodat mensen een echte restaurantbelevenis thuis hebben”, aldus Chantal van Wijnbergen, themamanager.

Ook andere supermarkten bieden oude bekende Hollandse groenten met een twist, zoals citroenworteltjes bij C1000, of savooikoolstamppot met geitenkaas bij Jumbo. Stoofpeertjes zijn bij (bijna) elke grutter te krijgen. ,,Consumenten willen geen complexe of exotische smaken meer, maar pure en herkenbare smaken”, aldus Van Wijnbergen.

Ondanks al dit papilstrelende voedsel gaat de Nederlander een van de twee kerstdagen aan tafel koken. Supermarkten bieden dan ook vele gourmet- en fondueschotels aan, van vlees, vis, vegetarisch en in luxe uitvoering.

Dreigt het kerstmaal onverhoopt toch in de soep te lopen, dan kan men via C1000 chatten met een heuse chefkok voor tips, opmerkingen en reddingsscenario’s. En voor wie helemaal geen zin heeft in kokkerellen, kan via La Place of HEMA een volledig diner bestellen en thuis laten bezorgen.