artikel

Supermarktketen in bedrijfscatering

Horeca

Ziet er perfect uit, hoor! Heerlijk! Hoe is het mogelijk, voor zo’n lage prijs? Mag ik de hagelslag nog even?’ De positieve geluiden zijn niet van de lucht in het nieuwe bedrijfsrestaurant, waar een grote landelijke supermarktketen de lunch verzorgt.

Supermarktketen in bedrijfscatering

De lunch bestaat uit retailproducten, die voor cateringbegrippen tegen zeer scherpe prijzen worden aangeboden. Grote pakken hagelslag, melk in literpakken en vers geschaafde kaas zorgen voor een gevoel van saamhorigheid en geven de bezoeker een knus en huiselijk gevoel. De inrichting is, indien gewenst, aangepast aan de wensen van de opdrachtgever en de irritatie top 3 in cateringland – wachttijd voor de kassa, uitverkocht en assortimentsamenstelling – zijn in dit concept geneutraliseerd. De prijs voor de gast gaat naar beneden, de service gaat omhoog en de kosten voor de opdrachtgever dalen opzienbarend. De ultieme win-winsituatie dus.

Is het vreemd dat de prijsstelling zo scherp kan worden neergezet? Nee! De supermarktwereld in Nederland doet €28,3 miljard, tegen €3,62 miljard voor de Nederlandse cateraars. De inkoopvoordelen zijn uiteraard navenant. En wat te denken van de loonkosten en de cao die een retailer kan realiseren versus de dure cao en loonkosten van de contractcateraars?

Voordelen

[text] De opdrachtgever en zijn medewerkers genieten van de voordelen: de kosten omlaag, de service omhoog. Maar daar blijft het niet bij. De opdrachtgever krijgt ook nog eens een bonus van de retailer als hij deze ruimte geeft voor commerciële uitingen en extra verkoopmogelijkheden. Die zijn er genoeg, denk aan narrowcasting in het restaurant, productsampling, merkuitstraling op de locatie, een boodschappenservice, ticketverkoop (leisure), verkoop van beltegoed, winkelverkoop (voor de grotere locaties) en feestarrangementen voor thuis. De opdrachtgever wordt zwaarder beloond naarmate de retailer zijn communicatie en verkoopmogelijkheden kan uitbreiden.

Ook de consument (of was het de gast?) knijpt in zijn handjes. Hij spaart bij iedere lunch voor spaarpunten: hetzelfde spaarpuntensysteem dat hij gewend is in de supermarkt. Dat is nog eens voordeel!

De innovatieve supermarktketen introduceert binnenkort ook een nieuw systeem voor het goedkoop aankopen van brandstof. Hiermee wordt een samenwerking aangegaan met één van de grootste brandstofmaatschappijen ter wereld. De naam kunnen we nog niet bekendmaken, maar dat dit een zeer interessante samenwerking wordt, staat buiten kijf. Afrekenen van de brandstof zal simpel zijn: in het bedrijfsrestaurant of in de supermarkt. De consument (pardon, gast!) beslist.

Met dergelijke ontwikkelingen en voordelen bewijst deze supermarktketen eens te meer waarom zij de ideale partner is voor de catering. Ook andere supermarktketens denken inmiddels na over toetreding tot de contractcateringbranche. Niet zo verwonderlijk gezien alle kansen die er liggen. Iedere ondernemer droomt toch van buitenkansen waarbij hij nieuwe omzetten kan realiseren, nieuwe communicatiemogelijkheden kan creëren en de consument nog beter aan zich kan binden? Nu nog een toekomstvisie (?), maar het kan zo’n vaart dus lopen!

Peter van Ee is eigenaar van bedrijfscateraar Leo op het werk

www.leoophetwerk.nl