artikel

Supers: de klant verandert

Horeca

De reden voor klanten om voor een bepaalde supermarkt te kiezen verandert. De veranderende voorkeur van consumenten op een rijtje.

Supers: de klant verandert

Het onderzoeksbureau GfK peilt in zijn Keuzemotivatiebarometer al jaren de redenen voor klanten om voor een bepaalde supermarkt te kiezen. Hierbij is een duidelijke golfbeweging te zien. Op momenten dat het land er economisch niet zo goed voorstaat zijn lage prijzen en aantrekkelijke aanbiedingen van groot belang. In 2004 en 2005 was de factor ‘lage prijzen’ zelfs de nummer twee in de ranglijst. Nu is het nog maar nummer vier.

In tijden dat het economisch beter gaat rukken de kwaliteit van de versafdelingen en de ruime keuze in de supermarkt op in de voorkeur van de consument. De factor ‘ruime keuze’ was op het hoogtepunt van de prijzenslag in de supermarkten nog maar de nummer vijf, maar staat intussen weer op de plek waar het ook eerder deze eeuw stond: 3.

Daarmee lijkt uit de cijfers af te leiden dat verdere prijsverlagingen door supermarkten of een nieuwe prijzenslag op dit moment niet veel zin hebben voor de supermarkten. In plaats daarvan kan beter worden geïnvesteerd in verbreding van het assortiment, netheid van de winkel en de kwaliteit van de versafdelingen. Over het algemeen ligt het rapportcijfer dat klanten toekennen aan factoren gemiddeld een stuk lager dan vijf jaar geleden.

Keuzemotivatiebarometer
Supermarkten
Januari
 2007
Januari
 2006
Januari
 2005
Januari
 2004
Januari
 2003
Januari
2002
1  Goede kwaliteit 7.78 (1) 7.75 (1) 7.79 (1) 7.85 (1) 7.84 (1) 7.88 (1)
2  Goede versafdelingen 7.50 (2) 7.47 (2) 7.49 (3) 7.53 (3) 7.50 (2) 7.60 (2)
3  Ruime keuze 7.39 (3) 7.36 (4) 7.39 (5) 7.45 (4) 7.43 (3) 7.51 (3)
4.  Lage prijzen 7.35 (4) 7.44 (3) 7.56 (2) 7.56 (2) 7.39 (5) 7.21 (6)
5  Nette winkel 7.30 (5) 7.25 (6) 7.31 (6) 7.39 (6) 7.40 (4) 7.48 (4)
6  Aantrekkelijke aanbiedingen 7.24 (6) 7.34 (5) 7.44 (4) 7.41 (5) 7.29 (6) 7.18 (7)
7  Vriendelijke bediening 7.15 (7) 7.15 (7) 7.20 (7) 7.22 (7) 7.19 (7) 7.36 (5)
8  Deskundige bediening 6.93 (8) 6.84 (8) 6.89 (9) 6.90 (9) 7.00 (8) 7.12 (8)
9  Goede bereikbaarheid/ parkeergelegenheid 6.90 (9) 6.83 (9) 6.91 (8) 6.95 (8) 6.89 (9) 7.07 (9)
10 Geschikte openingstijden 6.76(10) 6.68(10) 6.67(10) 6.80(10) 6.75(10) 6.87(10)
11 Leuke sfeer 6.53(11) 6.47(11) 6.55(11) 6.55(11) 6.60 (11) 6.75(11)
12 Snelle bediening 6.39(12) 6.37(12) 6.36(12) 6.39(12) 6.47(12) 6.57(12)