artikel

’t Vaticaan – Tilburg

Horeca

De paus vind je er naast de whisky. Een groot trappistenbeeld met een werkende tapkraan siert de bar. De inrichting van café ’t Vaticaan in Tilburg verwijst naar het rijke roomse leven. Jacques Pechtold (36) exploiteert sinds vijf jaar ’t Vaticaan. ‘De eerste drie jaar heb ik 364 dagen per jaar gewerkt. Dat was als starter nodig. Bovendien wil ik nu eenmaal graag het gezicht zijn van mijn zaak.

’t Vaticaan – Tilburg

Het café ligt in een jong uitgaansgebied. Aan de ‘Korte Heuvel’, zoals de straat in de volksmond heet, hebben zich de afgelopen vijf jaar tal van cafés en restaurants gevestigd. Met wisselend succes. Op een uitzondering na is er geen bedrijf meer te vinden met de startende eigenaar aan het roer. Allemaal zijn ze verkocht, failliet, gesloten.

Gezond
Op dit slagveld heeft Pechtold zich een van de sterksten getoond. Café ’t Vaticaan is een financieel gezonde onderneming met een prima omzet en dito winst. Het bedrijf is – op eerste kerstdag na – iedere dag open. Pechtold ziet zichzelf als ondernemer en als kastelein. ‘Negentig procent van mijn klanten ken ik. Ik ben altijd aanwezig in mijn bedrijf. Die herkenning voor de gast is een van de belangrijkste redenen waarom het met ’t Vaticaan goed is gegaan.’Pechtold wordt bijgestaan door één fulltimer en tien parttimers, gekleed in een zwarte sloof met een blouse of polo.

Bedevaartstocht
De inrichting van het café is sfeervol en boeiend. Het roomse thema is terug te vinden in talloze voorwerpen in het café. Ook in de activiteiten die Pechtold organiseert, keren de heiligen terug. Voor de klanten wordt een bedevaartstocht georganiseerd langs sacrale plekken in de omgeving als het trappistenklooster. Verder heeft Pechtold in de wintermaanden twee keer per maand livemuziek en is het Open Vaticaan Kampioenschap, een jeu de boules-wedstrijd die begon als grap, uitgegroeid tot een groot evenement.

Ongedwongen sfeer
Het klantenbestand is een mix van generaties en sociale klassen. ‘Ik zeg wel eens dat we een buurtcafé in het centrum van de stad hebben. We bieden een ongedwongen sfeer waarin iedereen zich thuisvoelt. Het leuke is dat na verloop van tijd de klanten jouw normen en waarden gaan overnemen. Indien nodig corrigeren klanten elkaar.’ De muziek is aanwezig maar zal nooit te hard staan. ‘Communicatie moet altijd mogelijk blijven’, vindt Pechtold.

Groot terras
Zijn terras is met honderd stoelen groot te noemen. Volgend terrasseizoen, als de gemeente na vijf jaar breken en graven eindelijk klaar is met de herinrichting van de straat, krijgt het bedrijf er nog meer stoelen bij. Het café heeft een kleine keuken waar alleen broodjes, tosti’s en een bittergarnituurtje worden gemaakt. Als de straat klaar is en het terras compleet, wil Pechtold echter een complete lunchkaart ontwikkelen.

De verkiezing

Zes edities van de Café van het Jaar verkiezing, georganiseerd door vakblad Misset Horeca, leverden de afgelopen jaren evenveel winnaars op. Van het Amsterdamse buurtcafé Anno 1890 en het eveneens in de hoofdstad gevestigde grand café De Jaren tot de Gouden Engel in Schagen. Op 23 oktober wordt de winnaar van 2000 in De Rode Hoed in Amsterdam bekendgemaakt. Deze week stellen de tien finalisten zich aan u voor.