artikel

Tessa Smits neemt eerste vijf MOP-cursusdagen door

Horeca

De cursus neemt veel tijd in beslag en de stof is best pittig. Maar ik vind het heel leuk en leerzaam’. Na de eerste vijf cursusdagen van het Medewerkers Opstap Plan kent Tessa Smits geen enkele twijfel: ‘Ik kom nu te weten waar ik in de cafetaria eigenlijk mee bezig ben.’

Tessa Smits neemt eerste vijf MOP-cursusdagen door

Diverse aspecten van het cafetariabedrijf kwamen reeds aan bod. De lesstof behandelde onder andere aspecten van marketing. Tessa: ‘Wat kan bijvoorbeeld een in de buurt spelende voetbalclub voor invloed hebben op de klandizie van een cafetaria. Je kunt daar op inspelen door bij de club reclame te maken of op een trainings- of wedstrijddag een bepaald team een frietje voor de helft van de prijs te geven. Dit kweekt goodwill, waardoor ze die zaak als een soort stamcafetaria gaan zien. Als de club wat de vieren heeft, zullen ze de hapjes juist dáár bestellen.

’Verder leerde Tessa Smits het rendement van een product doorgronden. ‘Aan de hand van een tabel met de in- en verkoopprijs van een snack en de hoeveelheid die je ervan verkoopt, kan ik in een oogopslag zien of het product een hardloper is of niet. Is het een verliezer, dan kun je een paar dingen doen: lager inkopen, een hogere verkoopprijs of de snack extra promoten. In de les moesten enkele cursisten door en een presentatie uitleggen waarom zij tot een bepaalde beslissing waren gekomen om de winstmarge te verbeteren. Daar werd vervolgens in de klas uitgebreid over gediscussieerd.’

Als ‘thuis’-opdracht verrichtte Tessa voorts een consumentenonderzoek. ‘Ik moest aan onze klanten 50 enquêteformulieren uitdelen, die zij ter plekke dienden in te vullen. Er stonden vragen op over hoe vaak klanten in onze zaak komen, de reden daarvan, hoeveel zij per bezoek meestal besteden en of ze wel eens naar een andere snackbar gaan.’ Daarnaast werden vragen gesteld over de vriendelijkheid van het personeel, de kwaliteit van het assortiment en op welke punten het bedrijf zich kan verbeteren. ‘Het is heel belangrijk om te weten wat de gasten van jouw zaak vinden. Zonder klant eten wij ook niet. Ja, er kwam een aantal aandachtpunten naar voren. Nogal wat gasten vonden het in de zaak koud. Dat had ik zelf nooit in de gaten, omdat wij altijd achter de warme bakwand staan. Verder viel mij op dat gasten niet per se komen omdat je de laagste prijzen hebt. Kwaliteit van de producten, maar ook de bereikbaarheid en een stuk vermaak blijken belangrijker. Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht.’

‘Samen met een medecursist moest ik een andere snackbar bezoeken en daar een verslag van maken’, vervolgt Tessa Smits. ‘Aanvankelijk twijfelde ik aan het nut daarvan. Maar van zo’n bezoek steek je ontzettend veel op. Je ziet hoe het óók kan, maar soms ook hoe het juist niet moet. Zo viel het mijn collega op dat in de bezochte cafetaria geen handdoekjes in het toilet hingen. Naderhand bleek dat dit in de zaak waar ze zelf werkt eveneens het geval was. Je kijkt dus met heel andere ogen naar de cafetariabranche.’ Tessa Smits heeft eens in de twee weken een cursusdag. Daarnaast is zij wekelijks zo’n vier uur bezig met huiswerk. ‘Dat is best wel zwaar’, zegt ze. ‘Zeker wanneer je de hele dag in de cafetaria hebt gewerkt. Gelukkig hebben we een gezellige en gemotiveerde cursusgroep. Daar ga je dan vanzelf in mee. Trouwens, als je bij een overhoring een antwoord niet weet, moet je een rijksdaalder in de pot stoppen. Daaruit worden de drankjes betaald, wanneer we binnenkort met de hele groep op excursie gaan langs een aantal cafetaria’s.’