artikel

The Matrixx: net zo’n succes als de film

Horeca

Regionale en nationale horecabonzen zeiden: doe het niet. Twan Krebbers en David Brons deden het toch. Van een failliete muziekhal een danceclub maken. The Matrixx in Nijmegen geniet na een paar maanden al regionale en nationale bekendheid. De naam, afgeleid van de wereldwijde filmhit The Matrix, én de artiestenprogrammering zorgen voor een internationaal tintje. Net als de film is ook de club een succes.

The Matrixx: net zo’n succes als de film

‘Toen ik vorig jaar op Dancevalley zag dat 90.000 mensen honderd piek willen neertellen voor een kaartje, dacht ik: er is écht een markt voor een danceclub. Dat was de hoofdreden om toch The Matrixx te starten’, aldus eigenaar David Brons (34). ‘Iedereen in de horeca raadde het me af, zelfs Sjoerd Kooistra.’ Brons runt de Nijmeegse discotheek (‘Vies woord is dat eigenlijk’) samen met de 38-jarige Twan Krebbers, die de horecaman van de twee is. ‘Twan regelt het personeel, de drank en het runnen van de zaak tijdens exploitatieavonden. Ik doe de programmering, de marketing en de financiën.’ Vooral van de laatste twee zaken heeft Brons kaas gegeten. Hij was medegrondlegger en -naamgever van de Nederlandse softwarefirma Davilex. ‘Dat heb ik anderhalf jaar geleden verkocht. Ik maakte het bedrijf mee in de groei van vier man naar tweehonderd, maar na veertien jaar had ik er geen zin meer in. De uitdaging was eruit.’

De interesse in de horeca was er toen nog niet bij Brons. ‘Ik heb eerst wat reisjes gemaakt en ook wat muziekprojecten gedaan. Voor platenmaatschappij Digidance deed ik de marketing, en ik bedacht samen met mijn vrouw Hulagirl.’ Ter verduidelijking: Hulagirl is een Vengaboys-achtig project dat aardig succesvol is in de jongerenmarkt. Brons, als stapper al wel zeer bekend met de (regionale) horeca, wist dat het pand aan de Wijchenseweg in Nijmegen al twee jaar leegstond. Voorheen zat er Night Live Music, een live muziekconcept dat een zeepbel bleek. In de twee maanden (!) dat de zaak open was kwam er anderhalve man en een paardenkop. ‘Daarna hebben alle grote horecaondernemers er naar gekeken’, aldus Brons. ‘Sjoerd Kooistra, mensen van de Supperclub, enzovoorts. Maar ze zagen er niks in. Twee ondernemers uit Eindhoven hadden het vorig jaar bijna rond, maar de huur bleek het struikelblok.’

Horecaman
En toen kwam Brons Krebbers tegen. ‘Twan moest voor de brouwerij een rapport schrijven over het pand.’ En met de gedachte die Brons opdeed tijdens Dancevalley was het een optelsommetje. Want Krebbers is een man met ruime horeca-ervaring. De Nijmegenaar zette zo’n veertien jaar geleden het Duitse uitgaanscentrum WorldCenter op in de grensplaats Kleef. Daar deed hij in totaal vijf jaar ervaring op. Maar ook de Arnhemse discotheken The Box (inmiddels «O» Dance Theatre) en Manhattan bleken een goede leerschool. Alle ervaring kan Krebbers nu kwijt in The Matrixx.

‘De brouwerij, Heineken/Brand, was enthousiast over het rapport dat ik schreef over het pand. Maar ik hoorde niks meer van ze. Uiteindelijk zijn we met Interbrew in zee gegaan. Of er een vloek rustte op dit pand? Nee, want eigenlijk is de zaak hiervoor nooit open geweest. Met de gemeente klikte het vanaf het begin, want die is er natuurlijk ook alles aan gelegen dat hier iets van wordt gemaakt. Ook de VVV is enthousiast, omdat Nijmegen weer een trekker heeft. En de teamchef van de politie is tevreden omdat het met de veiligheid goed geregeld is. En volgens de politie is er uit de buurt, ondanks verhalen in de krant, nog geen klacht binnengekomen.’ Bezoekers van The Matrixx kunnen gratis terecht op de duizend parkeerplaatsen van de buurman, een woonboulevard.

Eenmaal binnen valt de ruime en lichte entree op. ‘Dat hebben we meteen aangepakt,’ legt Krebbers uit, ‘want het was een zwart hol hier. Het nadeel van de zaal zelf is, zo krijg ik wel eens te horen, dat het één grote ruimte is. Waarschijnlijk gaan we wat hoekjes maken, en mogelijk wordt het dakterras een loungecafé.’ Het duo Brons-Krebbers huurt het pand van een vastgoedbeheerder uit Monnickendam.

Grote DJ-Booth
Aan weerszijden van de enorme dansvloer staan twee meterslange bars. Aan de einden daarvan is er ruimte voor dansers, zowel professionals als bezoekers. Ook op de dansvloer zelf zijn kleine podia ingericht waar stappers zich in de picture kunnen zetten. Dat gebeurde tijdens de lancering onlangs van de vierde Desire-cd van de Klubbheads veelvuldig, vooral dankzij de aanwezigheid van de TMF-camera’s. De nationale clipzender kwam in de korte tijd dat The Matrixx open is al drie keer langs. De (inter)nationaal bekende dj’s komen graag naar Nijmegen, al was het alleen al voor de gigantische dj-booth. Daarachter is een VIP-lounge. De booth kan overigens naar achteren worden verplaatst als er live-acts zijn. Boven, rondom, is een galerij met aan de korte zijde opnieuw een uitgestrekte bar. Een ruimtewinner is het toiletblok dat onder de grond is gebouwd.

Door de commercieel zeer verantwoorde dj-line-up komt het publiek ook in groten getale. Het kringetje is rond. Brons: ‘Vanaf dag één zijn we iedere zaterdagavond uitverkocht. Zo’n zaak als deze ontbrak gewoon in Nijmegen. We willen gewoon goeie dance brengen en proberen er een internationale sfeer neer te zetten voor mensen boven de twintig jaar. The Matrixx is inmiddels een club met landelijke uitstraling. Dat komt door onze nationale campagne op bijvoorbeeld Radio 538. En via het programma The DJ’s van TMF krijg je zes dagen lang free publicity voor je zaak. Al betalen we wel een soort sponsorgeld voor dat programma.’

Exploitatieavond
De zaterdag is, zoals bij veel uitgaansgelegenheden, dé exploitatieavond. Al wordt sinds kort ook op vrijdag geprogrammeerd. Bestlopende avond tot nu toe is de Let’s go disco-night met artiesten als Ben Liebrand, de Gibson Brothers en de Three Degrees. Zo’n 1500 tot 1800 bezoekers. Brons: ‘We hebben alleen begroot op de zaterdagavond, de vrijdag is dus niet ingecalculeerd. Op die avond gaan we concepten uitproberen, maar de discoavond wordt vaste prik.’

Het publiek is voor 60 procent afkomstig uit de regio, de rest uit het zuiden en westen. Momenteel ontwikkelen Brons en Krebbers een mailing voor bedrijven die doordeweeks hun feesten en/of presentaties zouden kunnen houden in The Matrixx. Brons: ‘Hoe het komt dat we van een failliete boel een succesvolle zaak hebben gemaakt? We weten allebei wat er speelt in de dancewereld en spelen daar goed op in.’ Krebbers: ‘We hebben gewoon het gat in de markt opgevuld.’