artikel

Thema Horecava 2002: ‘Bron van echte smaak

Horeca

Net als andere jaren heeft ook de 46e Horecava een thema. ‘Bron van echte smaak’ is deze keer het onderwerp. De inspiratie voor het thema ligt volgens de beursorganisatie in het gegeven dat de eetcultuur van Nederland is veranderd. Naast een grotere vraag naar gemaksvoedsel is er ook meer belangstelling voor biologische en vegetarische producten. Tevens is een grote variëteit aan eetculturen doorgedrongen in het doorsnee Nederlandse huishouden.

Thema Horecava 2002: ‘Bron van echte smaak

Nog minder dan twee maanden en de Horecava opent zijn deuren. Van 7 tot en met 10 januari is de Amsterdamse RAI weer het middelpunt van de Nederlandse horeca. Na de kleine editie van vorig jaar wordt het in de tweede week van januari weer druk in de hoofdstad. De ‘grote’ Horecava is voor veel horecaondernemers een aantrekkelijke manier om bij te praten met collega’s en vertegenwoordigers, of om zich te oriënteren op nieuwe producten. Twee eettrends zullen tijdens de Horecava extra aandacht krijgen, en wel op het Biologische Plein en het Oriëntaalse Plein. Naast gelegenheid tot proeven geven beide pleinen ook informatie over de mogelijkheden die biologische en als oriëntaalse producten bieden. Op laatstgenoemd plein worden tijdens de eerste beursdag ook Chinese kookwedstrijden gehouden. Een primeur voor de Horecava.

Aanslagen
Tijdens de beurspresentatie – in het Amsterdamse restaurant De Kas – merkte de organisatie bij monde van product manager Susanna Hylkema op dat de aanslagen in Amerika ook hun weerklank hebben op de houding van de exposanten. Zo is een aantal potentiële standhouders terughoudender geworden in het reserveren van ruimte op de beursvloer. Desondanks zegt ze te rekenen op een totaal van circa 750 standhouders. Een aantal dat gelijk is aan vorige jaren. Ook het verwachte aantal bezoekers schat ze op hetzelfde niveau als voorgaande jaren, namelijk 60.000. De invloed van 11 september is in eerste instantie vooral merkbaar bij de hotels in de grote steden. Zij maken moeilijke tijden door.

Tijdens de Horecava kunnen hoteliers discussiëren over de mogelijkheden die zij hebben om de huidige situatie het hoofd te bieden. Onder het motto ‘Wat brengt 2002?’ worden op initiatief van Misset Horeca, Koninklijk Horeca Nederland en LAgroup de actuele ontwikkelingen in de hotellerie besproken (zie ook het artikel op de vorige twee pagina’s). Aan tafel zitten onder anderen Paul Hermanides (hotel Arena, Amsterdam), Willem Hein (Best Western Hotels) en Luit Ezinga (voorzitter sectie hotels KHN). Een opvallend beursonderdeel is ook de Horecava Innovation Award. Vorig jaar beleefde deze wedstrijd zijn eerste editie. Om voor de Award in aanmerking te komen kunnen fabrikanten, leveranciers en importeurs producten met een innovatief karakter inzenden. Er zijn vier categorieën: Food and Beverage, Equipment, Interior and Design en Services. Een onafhankelijke jury beoordeelt of de producten leiden tot efficiënter, gemakkelijker of veiliger werken, of ze kostenbesparend en margeverhogend zijn, en of ze de kwaliteit van het horecaproduct verbeteren.

Wijnpaviljoen
Naast de twee al eerder genoemde nieuwe themapleinen is een aantal bekende paviljoens uitgebreid. Het Wijntheater vormt nu het hart van het Wijnpaviljoen. Natuurlijk kan hier veel wijn worden geproefd. Variërend van een basiscursus wijnproeven tot en met een proeverij gericht op honderd jaar Fronsac. Op maandag vindt de tweede Nationale Huiswijn Competitie plaats met een jury vol prominenten. Arbo wordt steeds belangrijker in de horeca. Volop aandacht dus voor dit onderwerp in het Personeel en Arbeid-paviljoen. Hier presenteren werkgevers zich ook aan potentiële werknemers, en er is aandacht voor het behouden en belonen van personeel.De jeugd staat in belangrijke mate centraal op de SVH-manifestatie. De wedstrijden Kastelein van de Toekomst en de Nationale Kampioenschappen voor Jonge Koks en Gastheren/-vrouwen maken deel uit van de manifestatie. Op donderdag 10 januari vindt de themadag ‘Klaar voor je Start’ plaats. Een dag bedoeld voor leerlingen uit de twee laatste jaren van het horecaberoepsonderwijs.

Kijken we naar de kookwedstrijden tijdens de beurs, dan vallen vooral de kwalificatiewedstrijden voor de Coupe du Monde 2003 op. Deze wedstrijd voor patissiers en banketbakkers bepaalt wie in het Nederlands team komt dat zal worden afgevaardigd naar de finale in Lyon, in januari 2003.Goud voert de boventoon bij drie nieuwe kookwedstrijden: Het Gouden Noorse Zalm Mes (verschillende bereidingswijzen met zalm), De Gouden Vleesvork (bereid binnen een uur een gerecht met kalfsvlees) en Het Gouden Bestek (een team van drie personen moet in twee uur een voorgerecht voor vier personen bereiden). Verder is de wedstrijd ‘Lekkerste Snackmenu’ van de Maastrichtse BBB naar de Horecava verplaatst, wordt het Lekkerste Broodje van Nederland weer verkozen en evenmin ontbreken de Nationale Convenience Kookwedstrijden.

Biertapfinale
Een ‘grote’ Horecava dankt zijn voorvoegsel in belangrijke mate aan de aanwezigheid van de Nederlandse bierbrouwers. In 2002 is het weer zover en zullen alle bekende merken, van Heineken en Amstel tot Grolsch, Interbrew en Gulpener weer acte de presence geven in Amsterdam. In het kielzog van zijn leden is ook het Centraal Brouwerij Kantoor op de beurs actief, en wel als organisator van de Nationale Biertapwedstrijden. De finale op woensdag 8 januari moet uitmaken wie zich de Landskampioen Biertappen over 2001 mag noemen. Ook betekent de wedstrijd dat de vijftigste jaargang van deze wedstrijden wordt ingeluid.