artikel

Tien terrastrends op een rij

Horeca

Terrassen. Voor de één een moneymaker, voor de ander iets erbij. Flink investeren om een maximaal resultaat eruit te slepen, of proberen zonder al te veel inspanningen wat extra omzet mee te pikken? Hoe dan ook, maak voor een optimaal rendement de juiste keuzes. De trends voor het komend terrasseizoen op een rij.

Tien terrastrends op een rij

Stoelen
Horecaondernemers kijken steeds vaker naar de functie van hun terras alvorens ze overgaan tot aanschaf van terrasmeubilair. Drinkterrassen waar een hoge omzetsnelheid het hoofddoel is, laten ‘actievere’ stoelen zien. Deze minder comfortabele zetels verhogen de verloopsnelheid van een stoel. Op terrassen waar meer dan alleen een portie bittergarnituur te krijgen is, domineren de meer luxe stoelen. Maar over één ding zijn alle leveranciers het eens: rotan stoelen of stoelen met een rotan uiterlijk blijven ook komend seizoen de hitlijst aanvoeren.

‘Rotan bepaalt het terrasbeeld. Horecaondernemers gaan zich vervolgens onderscheiden in comfort en kleur’, weet Erik Roest van Satelliet Meubelen. ‘Een horecaondernemer wil steeds vaker aan de gasten laten zien dat hij vernieuwend is. Hij vertaalt de algemene trends – gemak, kwaliteit, tijd is kostbaar, en onderscheidend zijn – naar zijn terras.’

Volgens Joep Peters van Vervoort Meubelen zien horecaondernemers hun terras steeds meer als een serieus verlengstuk van hun bedrijf. Meer aandacht voor meubilair en meer onderscheidend materiaal is dan ook de trend. ‘De stoel met aluminium frame in rotanlook met kunststofvlechtwerk blijft nummer één. Aluminium frame met hardhouten zitting en rug zie ik eveneens als trend, en modellen met aluminium frame met textileen bekleding zijn sterk in opkomst deze zomer.’

Tafels
Terrastafels zoeken qua afmeting de gulden middenweg. De tafels van drinkterrassen, veelal 60 centimeter doorsnede, en van eetterrassen (‘80 diameter’) versmelten tot een multifunctionele tafel waaraan de gast kan eten én drinken. Het gangbare formaat verschuift daardoor naar een diameter van 70 centimeter.Veel gemeenten streven naar uniformiteit op terrassen, zeker op pleinen waar meerdere terrassen aaneengeschakeld zijn.

Horecaondernemers kunnen zich hierdoor minder makkelijk onderscheiden. Eén van de mogelijkheden voor een accentje die komend seizoen een vlucht gaat nemen, is het bedrukte tafelblad. Een bedrijfslogo, slogan of markante afbeelding bieden prima kansen om de middelmaat te vermijden.

Indeling
Het terras indelen in meerdere functies neemt toe, is de voorspelling. Creëer daarvoor eilanden. Bijvoorbeeld een gedeelte met tafels voor het drink- en eetgedeelte, een deel kleine tafels met actieve stoelen voor het ijsuitgifteloket en een deel met hoge tafels waar terrasbezoekers omheen kunnen staan.

Budgettering
Het beeld van een verslechterende economie beïnvloedt de budgetten voor het komend seizoen. Horecaondernemers kiezen bewuster en gunnen zichzelf meer tijd om keuzes te maken. ‘Maar de hoogte van de investering blijft gelijk’, stel Erik Roest van Satelliet Meubelen. ‘Verder merken we dat terrashouders meer en meer hun terras in november door leveranciers laten opruimen en in maart weer laten inrichten. Hierdoor hoeven ze hun terrasmeubilair niet op te slaan in de winter.’

Parasols
Vlamvertragende parasoldoeken zijn in. De eisen rond brandveiligheid in de horeca en bewustwording over dit onderwerp blijven niet beperkt tot binnen in het bedrijf, maar ook daarbuiten, op het terras. Logisch gevolg is dan ook dat vlamvertragende materialen een trend zijn in parasols. Terrasbezoekers met een voorliefde voor baldadig en vandalistisch gedrag krijgen minder kans een ravage aan te richten door brandende parasols.

De kleur van parasols verandert. ‘We gaan meer rustige, effen kleuren zien zoals crème en zandkleur. Of een kleur die terugkomt in de huisstijl van het horecabedrijf. Een combinatie van kleuren is uit. Geen bonte toestanden meer op het terras’, voorspelt Pierre Nijkamp van parasolleverancier VN-Plu. ‘Door het reclameverbod voor tabaksartikelen verwacht ik dat sigarettenleveranciers anders gaan communiceren, bijvoorbeeld door meer gebruik te maken van hun huiskleur en -stijl.’

Verwarming
Terrassen zijn omzetmakers. Het is dus van belang dat gasten na een koude en donkere winter zo vroeg mogelijk in het seizoen op de terrasstoelen neerploffen. En in het najaar is het prettig als ze voor nog wat omzet zorgen door uw terras te vereren met een bezoek. Ons kikkerlandklimaat werkt echter niet vaak mee aan deze weelde. Terrasverwarming biedt uitkomst. ‘Infraroodstralers op elektriciteit’, verklapt Nijkamp van VN-Plu de ‘verwarmtrend’ voor komend seizoen. ‘Steeds meer gemeenten verbieden het gebruik van gasbranders omdat ze onveilig zijn. Opgeslagen gasflessen kunnen voor vervelende situaties zorgen. De huidige verhouding van tachtig procent gasbranders tegen twintig procent infraroodstralers zal daardoor aanzienlijk veranderen.’

Drankjes
Laat zien wat je drinkt, vat Willem Treep van frisdrankleverancier Vrumona zijn verwachting voor 2003 samen. ‘Op stedelijke terrassen gaan jongeren steeds meer pronken met hun mixdrank uit fles. Daarnaast is er een hang naar puur; meer cocktails zoals Cuba Libre en Mojito.’ Verder verlangen terrasbezoekers in de stad naar water uit flesjes. Half leeggedronken nemen ze de plastic flesjes mee op de stadswandeling of bij winkelbezoek. Ook op terrassen in recreatiegebieden zal de vraag naar frisdrank in plastic flesjes toenemen. Handig om mee te nemen op de fiets. De horecaondernemer vervult dus in toenemende mate de functie van frisdrankautomaat.

Bier
Lichtvoetige en makkelijk doordrinkbare bieren zijn de hardlopers van komend terrasseizoen, verwacht Peter Everts van Heineken Brouwerijen. Horecaondernemers, let op uw witbieren, luidt zijn advies. ‘Dit segment zal harder groeien dan verwacht. De bekendheid van dit product blijft groeien bij consumenten. Ook het biermerk Desperados doet het weer goed. Het is een blijvertje.’

Verder verwacht Everts een groeiende interesse voor bieren met weinig alcohol. ‘Je blijft er fris bij en het bevat minder calorieën. En dat is wel zo prettig voor de omvang van je middenrif.’

‘Inderdaad, van witbier verwachten wij dit jaar het een en ander’, onderschrijft Jan Laurijssen van Interbrew Nederland de trend die zijn collega signaleert. ‘En dan vooral in grote glazen. Het werken met grote glazen heeft voor de ondernemer het voordeel dat zijn personeel minder vaak een tafel hoeft te bedienen, waardoor de wachttijd voor de terrasbezoeker minimaal is. Ook de temperatuur van bier daalt licht. Een graad of twee, verwachten wij.’

Verder ziet Laurijssen een verdere vlucht in de consumptie van trendy bier in longneckflessen. Dit bier geniet vooral veel populariteit onder jonge terrasbezoekers.

Wijn
‘Droge rosé is bij mooi weer niet aan te slepen’, stelt wijnkenner Hubrecht Duijker resoluut. Met name de roséwijnen afkomstig uit de Méditerranée streken gaan het het komend terrasseizoen maken. ‘Denk daarbij bijvoorbeeld aan wijn uit de Côtes de Provence. Maar ook van rosé uit Spanje, onder andere uit de Navarro-streek, verwacht ik veel. En dan gewoon uit glas. Waarom zouden we overgaan naar kleine flesjes?’ Het aanbod aan roséwijnen uit Zuid-Afrika, Chili en Australië is volgens Duijker vooralsnog te bescheiden om de nummer één te worden van de terraswijnen.

Collega-wijnkenner Robert Leenaers gelooft eveneens dat de rosétrend, die twee zomers geleden ontstond, doorzet. ‘Daarnaast zullen lichte witte wijnen van druiven als chenin blanc en sauvignon blanc de chardonnay-manie doorbreken. Wellicht gaan ook kleine flesjes mousserende wijn doordringen. Niet champagne, maar goedkopere alternatieven als Spaanse cavas en Italiaanse spumantes. Feestelijk én betaalbaar.’

Bestellen
Niet zozeer de aanschaf van een draadloos bestelsysteem, maar meer de financieringsconstructie erachter vertoont een trend. Door het algehele gevoel van economische malaise overheerst voorzichtigheid bij het doen van dergelijke flinke investeringen. Leveranciers bieden daarom vaker een leaseconstructie aan, zodat een horecaondernemer ook in minder florerende tijden een draadloos bestelsysteem kan aanschaffen. Deze trend is uiteraard mede ingegeven door de terughoudendheid van banken. Zo’n financiële deal is weliswaar duurder dan een directe aankoop, maar vanwege de fiscale aftrekbaarheid is de meerprijs beperkt. Het aanbod van leveranciers neemt almaar toe. Een offerte opvragen bij meerdere leveranciers biedt mogelijkheid tot kiezen.