artikel

Tilburgers cateren Duits mega-evenement

Horeca

Het Tilburgse Quality Time Events heeft een grote opdracht binnengesleept. Het evenementenbedrijf gaat de horeca en catering verzorgen op de Internationale Gartenbau Ausstellung (IGA) in het Duitse Rostock, een manifestatie vergelijkbaar met de Floriade. Het evenement duurt bijna zes maanden (25 april-12 oktober 2003). Verwacht aantal bezoekers: 3 miljoen. Verwachte omzet voor Quality Time Events: 30 miljoen euro.

Tilburgers cateren Duits mega-evenement

Horecaondernemer Mark Nouwens is een van de vijf partners in het Tilburgse bedrijf. De andere vier: Jean-Pierre van der Meijs, Henk Beekveld, Didier Deleuil en Jos Miggelbrink. Nouwens vertelt dat QTE uit bijna vijftig kandidaten is geselecteerd om de horeca en catering tijdens het tuin- en landschapsevenement te regelen.

‘Alle andere inschrijvers kwamen uit Duitsland. Doorslaggevend waren onze internationale aanpak en onze ervaring tijdens de Floriade. Omdat er veel buitenlands bezoek naar Rostock komt, stelden we voor ook internationale keukens en thema’s te voeren. Dat sloeg aan. Op de Floriade exploiteerden we restaurant Lake Side Grill. Dat leverde veel positieve reacties op, en we legden daar talloze contacten in de wereld van de tuinbouwmanifestaties. Zo kwamen we in Duitsland goed beslagen ten ijs.’

Gigantische operatie
De IGA beslaat 100 hectare. QTE bouwt er zes grote restaurants, veertien snackcounters (Imbiss) en een superluxe VIP-ruimte. Bovendien komen er voorzieningen om voor groepen tot 2000 personen partycatering mogelijk te maken. De nieuwste partytenten (tien meter hoog, plat dak) worden ingezet.

‘Een gigantische operatie’, volgens Nouwens. ‘Als hoofdaannemer van de opdracht werken we samen met twee Duitse partners. Een cateraar voor het eten en een uitzendbureau dat 500 medewerkers levert. Onze Nederlandse staf stuurt keuken en bediening aan en neemt de organisatie op zich. Bij het afsluiten van de contracten schakelden we Duitse advocaten in, omdat de wet- en regelgeving toch weer anders is dan in Nederland.’

Voor QTE betekent deze opdracht een internationale doorbraak. Binnenkort reist het management naar Frankrijk om te proberen de catering van enkele grote evenementen binnen te halen.