artikel

Toegepaste acties per cafetariagrootte

Horeca

Creëer een voorkeurpositie bij de consument door acties te houden. Hieronder de meest toegepaste acties in de cafetaria’s, gecategoriseerd naar omzet per jaar. Het cijfer tussen haakjes geeft de positie aan ten opzichte van de totale sector.

Toegepaste acties per cafetariagrootte

Creëer een voorkeurpositie bij de consument door acties te houden. Hieronder de meest toegepaste acties in de cafetaria’s, gecategoriseerd naar omzet per jaar. Het cijfer tussen haakjes geeft de positie aan ten opzichte van de totale sector.

Acties bij grote bedrijven (> € 225.000,- omzet per jaar)

1. (2) Menu van de week (standaardmenu met korting)

2. (1) Spaaracties

3. (3) Snack van de week (nieuwe snack)

4. (4) Snack van de week (snack met korting)

5. (5) Menu van de week (nieuw menu)

6. (7) Themadagen

7. (11) Doelgroepactie

8. (9) 2 halen, 1 betalen

9. (8) Kortingsbon

10. (10) Themaweken

11. (6) Actie per prijs (bijvoorbeeld kraslot)

12. (12) Tijdactie (bijvoorbeeld voor 12.00 uur koffie gratis)

Acties bij middelgrote bedrijven (tussen €135.000,- en €225.000,- omzet per jaar)

1. (1) Spaaracties

2. (2) Menu van de week (standaardmenu met korting)

3. (3) Snack van de week (nieuwe snack)

4. (5) Menu van de week (nieuw menu)

5. (6) Actie per prijs (bijvoorbeeld kraslot)

6. (4) Snack van de week (snack met korting)

7. (7) Themadagen

8. (8) Kortingsbon

9. (7) Themaweken

10. (9) 2 halen, 1 betalen

11. (11) Doelgroepactie

12. (12) Tijdactie (bijvoorbeeld voor 12.00 uur koffie gratis)

Acties bij kleine bedrijven (< €135.000,- omzet per jaar)

1. (4) Snack van de week (snack met korting)

2. (3) Snack van de week (nieuwe snack)

3. (1) Spaaracties

4. (2) Menu van de week (standaardmenu met korting)

5. (9) 2 halen, 1 betalen

6. (8) Kortingsbon

7. (7) Themadagen

8. (5) Menu van de week (nieuw menu)

9. (6) Actie per prijs (bv. kraslot)

10. (10) Themaweken

11. (11) Doelgroepactie

12. (12) Tijdactie (bijvoorbeeld voor 12.00 uur koffie gratis)

Conclusie

Ongeveer vijftien procent van de kleine cafetaria’s voert acties. Vanaf de middengroep nemen menuacties toe. De middelgrote horecabedrijven voeren meer acties met een indirect effect, zoals spaar- prijsacties, waardoor de ondernemer meer op het imago van de onderneming inspeelt. De grote bedrijven maken meer gebruik van acties die direct effect hebben op de omzet. Met name bij de grotere horecaondernemingen is een sterke opkomst van tijdelijke acties waar te nemen. Deze zaken zetten themaweken en doelgroepacties op om voor een korte tijd een extra impuls te geven aan de omzet.