artikel

Toeters en bellen verhogen omzet

Horeca

De ergste stress is achter de rug. Na het mooie weer tijdens de Paasdagen waren de ondernemers bijna door hun voorraad heen. Met het oog op Hemelvaartsdag en Pinksteren worden ze dan zenuwachtig en plaatsen zij volop bestellingen’. Jim van den Bosch jr. doet met een nieuwe activiteit van zijn in Hilversum gevestigde bedrijf Fastfood Support goede zaken. Hij levert aan cafetaria’s producten voor garnering en presentatie van vooral softijs. ‘Met het doel de ijsomzet te verhogen.

Toeters en bellen verhogen omzet

Sinds januari 2001 exploiteert Jim Jr., zoals Van den Bosch graag door het leven gaat, een groothandel die zich specialiseert in directe levering van producten die softijs opvrolijken. Garneerlekkernijen zoals fijngehakte karamel, bitterkoekjes en nougat, mini-smarties, dippings en siropen, maar ook displaymaterialen, ijs- en sorbetbekers en onderhoudsmiddelen voor de ijsmachine, Jim heeft het allemaal op voorraad. En zo niet, dan zorgt hij ervoor dat hij de producten enkele dagen later alsnog kan bezorgen.

‘Ik verkoop alleen artikelen waaraan behoefte is, maar die bij de reguliere horecagrossiers moeilijk verkrijgbaar zijn’, benadrukt hij. ‘Uit bezuinigingsoverwegingen beperken zij hun assortiment. Garneer- en presentatieartikelen zijn voor hun geen omzetmaker. Ik ben daar begin vorig jaar op ingesprongen. Het bleek een gat in de markt.’

Jim richtte Fastfood Support zo’n jaar of tien geleden op om ondernemers te assisteren bij het opstarten van een nieuwe cafetaria. Ook laat hij zich inhuren als de eigenaar vanwege bijvoorbeeld ziekte enige tijd afwezig is. ‘Maar door het succes van mijn nieuwe activiteit staan die werkzaamheden even op een laag pitje. Het zijn opnieuw cafetariahouders die ik tot mijn voornaamste klanten mag rekenen. Ik help hen nu bij het uitvoeren van hun ijsconcepten.’

Volgens Jim zijn luxe ijsjes bij de consument populair. Ook als het softijs betreft. ‘Iedere cafetariahouder kan er zijn eigen concept mee maken. Toeters en bellen leveren dit product extra rendement op. Softijs dat de snackbarhouder serveert in een luxe beker en met een mooie lepel en waaraan hij bijvoorbeeld fijngehakte bitterkoekjes, stukjes karamel of een siroopje toevoegt, kost qua inkoop nog geen 50 eurocent. Aan de klant kan hij er gerust twee euro voor vragen. Tel uit je winst!’

Garnering en presentatie
IJssalons weten Jim Jr. inmiddels eveneens te vinden. Bovendien belevert en adviseert hij horecagrossiers. ‘Die zien mij niet als concurrent. Ik lever immers alleen datgene wat zij niet hebben.’ Ook met ijsfabrieken in binnen- en buitenland doet Jim zaken. ‘Wanneer een producent Smarties of M&M’s in het ijs wil verwerken, dan komen ze bij mij. Ik lever niet de echte, maar zogenaamde Mini’s die ik uit het Oostblok importeer.

Laatst werd ik benaderd door een ijsfabrikant in Frankrijk. Of ik voor alleen rode smarties kon zorgen. Dat is gelukt. Ze noemen mij inmiddels de Smartie-man. In principe kan ik alles leveren voor garnering en presentatie van ijs. Wat er niet mogelijk is? Zo’n vraag heb ik nog niet gehad. Via buitenlandse productcatalogi kom je een heel eind.’

De 33-jarige ondernemer ziet de toekomst van zijn nieuwe bedrijf zonnig in. ‘De zoete garneringtrend houdt een keer op’, is hij zich terdege bewust. ‘Maar daar komt iets nieuws voor in de plaats. Ik denk dat de vraag naar neutraal presentatiemateriaal zal toenemen. De cafetariaondernemer wil z’n zaak niet meer vol met reclame-uitingen. Jawel, een mooi bekertje of een diapresentatie zonder naam van een ijsproducent kost wat meer. Maar bezuinig vooral niet op je presentatie. Die wordt richting klant steeds belangrijker’, aldus Jim Jr.

Verrassende softijvariaties vindt u in ‘Alles over IJS’