artikel

Toilet

Horeca

Ik was bij een café, dat net was verbouwd. Het zag er prachtig uit. Alles nieuw, behalve het toilet. Daar was het budget op. Dat is toch een afknapper. Niets zo belangrijk als het toilet.’ Het is een uitspraak die ik opteken tijdens de laatste juryvergadering voor de Misset Horeca Café Top 100. Het toilet is inderdaad een van de meest onderschatte onderdelen in de horeca.

Toilet

Op de eerste plaats is er de aloude wijsheid die zegt dat het toilet de spiegel is van de keuken. Een schoon toilet staat voor een schone keuken. Daar zit ongetwijfeld een kern van waarheid in. Hygiëne is een totaaldiscipline. Ik geloof wel dat je niet én een schone keuken én een vies toilet kunt hebben.

Tja, als je zo’n stukje tikt, dan loop je het risico moralistisch te worden. Dat wil ik geenszins. Maar met een toilet is zoveel meer mogelijk. Mijn beste toiletervaring was ongetwijfeld in een tophotel in Bangkok. Niet alleen was het er schoon, maar er stond ook een keurige manier die mij na afloop een handdoekje uitreikte. Moet je zo’n man een fooi gegeven? Was dat zijn werk? Cultureel gezien zocht ik mijn plek.

Terug naar Nederland. Met een schoon toilet alleen ben je er niet. In de horeca verkopen we geen bier of maaltijden, maar belevenissen. In die zin is de hele zaak een merk. Slechts weinigen trekken dat merk door naar de toiletruimtes. Met alle respect hoor, maar je zit soms sfeervol te eten en dan moet je je even terugtrekken in een betegeld abattoir. Probeer dan de romantiek maar weer eens op te pakken.

Technisch is zoveel mogelijk met bijvoorbeeld tegeltableaus. Een aparte toiletruimtes leidt ook tot minder vandalisme en kan een subtiele glimlach veroorzaken. Zeker als de inrichting een ferme knipoog verraadt. Ik heb om die reden wel eens van een vriendin gehoord dat zij het herentoilet bezocht omdat haar man dat zo’n beleving vond.

De mooiste uitvinding zag ik in een YouTube-filmpje (zoek eens op ‘interactive mirror’). De spiegel als een grote touchscreen. De reactie van de mensen is prachtig om te zien. En het is de niet eens zo heel verre toilettoekomst.

De beste tip kreeg ik van de hoofdinspecteur van Michelin. Hij stelde dat iedere horecaondernemer minimaal een aantal keer per jaar als een gast zijn eigen bedrijf moet ondergaan. Binnenkomen, eten en eventueel slapen. En een toiletbezoek, zou ik eraan willen toevoegen.

De stoelgang, het is een serieuze zaak.

Peter Garstenveld, hoofdredacteur Misset Horeca

Meer columns: