artikel

Top 10 Don’ts

Horeca

Zorg dat medewerkers weten wat ze verkopen. Bij twijfel: vraag een collega. Éen van de tien don’ts op het gebied van actief verkopen. Bekijk hier de overige negen don’ts.

Top 10 Don’ts

‘Kweenie’

Zorg dat medewerkers weten wat ze verkopen. Bij twijfel: vraag een collega.

Slecht luisteren

De gast wil aandacht, dus: luister goed. Een verkeerde of onvolledige bestelling brengen is irritant.

Vergeten

Een bestelling vergeten? Geef de gast extra aandacht, bied een drankje aan.

Nee verkopen

Probeer te voorkomen dat u ‘nee’ moet verkopen. Zeker bij drank onnodig, omdat voldoende voorraad geen probleem mag zijn.

Slechte timing

Tortelduiven, ruziende partners, onderhandelende zakenpartners, schat goed in wanneer u ze het beste kunt benaderen.

Lang laten wachten

Als gasten lang moeten wachten, levert dat direct minpunten op. En ‘lang’ is in de ogen van een gast meestal heel kort, zeker aan de bar.

In discussie gaan

Ga niet heftig in discussie met gasten. Bier niet goed getapt, rosé te warm? Serveer een nieuwe.

Doorzeuren

Accepteer een ‘nee’. Blijf niet doorzeuren om een extra bestelling.

Gasten negeren

Dodelijk: gasten over het hoofd zien of bewust negeren.

Voorkeursbehandeling

Passanten zijn net zo belangrijk als stamgasten. Behandel ze gelijkwaardig, anders worden passanten nooit stamgasten.