artikel

Trends in vogelvlucht met horecaquiz op INNOVEER

Horeca

Waar gaat de horeca het komend jaar naar toe? En wat moet je er als horecaondernemer in de dagelijkse praktijk mee? Presentator Frank Lindner geeft op themawereld INNOVEER! dagelijks van 15.00 – 15.30 uur de presentatie ‘Trends in Vogelvlucht’ met een ludieke horecaquiz.

Trends in vogelvlucht met horecaquiz op INNOVEER

Aan de hand van zes trends geeft hij zijn visie op de horecabranche. Geen toekomstmuziek maar praktische tips en heldere beelden. Zo kunnen toehoorders bij thuiskomst meteen met de trends aan de slag. Frank Lindner is hoofdredacteur van o.a. de RestaurantKrant en Lunchroom.

Eigen dag per sector

Iedere dag staat er een andere horecasector centraal. Zo kunnen bezoekers zelf bepalen op welke dag zij het meest kunnen ontdekken. Op dinsdag en donderdag zijn dat de restaurants, op maandag de cafés en op woensdag de lunchrooms. Na de trendpresentatie vindt de Nationale Horeca Quiz 2011 plaats. De kennis en kunde van de aanwezigen wordt met een flinke dosis humor getest. De horeca-ondernemer die het meeste weet, gaat naar huis met een mooie prijs.

Zes trends voor dit moment

De eerste twee trends spelen al een tijdje, de volgende twee trends zijn van nu en de laatste twee zijn toekomstgericht. Een tipje van de sluier:

1. Biologisch – Streekgebonden

Meer een ‘must’ dan een trend. Deze manier van ondernemen slaat het beste aan wanneer het op een frisse en jonge manier wordt gebracht. Binnen tien jaar neemt ‘urban farming’ een hoge vlucht: het verbouwen van groenten en fruit op stadsdaken.

2. Gezond fastfood

Snelle en gezonde snacks zijn in opkomst. Mensen willen ook gezonder leven door de snackmomenten gedurende de dag. Bij deze trend speelt ook een aantrekkelijk uiterlijk van de hapjes en de verpakking een belangrijke rol.

3. Homemade

Gasten vinden het steeds belangrijker dat gerechten door een ‘persoon’ zijn gemaakt. Ook convenienceproducten kunnen een huisgemaakt gevoel uitstralen. De voedingsmiddelenindustrie speelt hier al op in. Ook is er weer verlangen naar ‘heimwee-food': eten en recepten van toen.

4. Do it yourself

Het ‘zelf doen’ raakt in opmars. Zelf creatief zijn met gerechten, maar ook op zoek gaan naar nieuwe omzetkansen. Daarbij hoort bijvoorbeeld ook de verkoop van huisgemaakte ingrediënten en zelfs de verkoop van meubels in het restaurant. Inkoop tegen groothandelsprijs, verkoop tegen consumentenprijs, alle beetjes helpen.

5. Klassiekers herontdekt

Foodpairing is het bij elkaar zoeken van bekende, klassieke smaken en deze op een nieuwe manier combineren. De tophoreca werkt hier al mee. Het advies: houd het simpel voor de gasten en gebruik logische ingrediënten. Juist dan biedt het beleving.

6. ‘Use it all’

Deze toekomsttrend is heel economisch: We moeten alles gebruiken wat we hebben. Maar maak er een positief verhaal van, voor een positieve toekomst.