artikel

Uitmelken

Horeca

De uitgeverij heeft een plek die dringend moet worden opgevuld. Ze komen bij mij en aan het eind van de rit vertrek ik om hoofdredacteur te worden van de foodbladen Distrifood en Foodmagazine. Zo simpel kan het soms gaan.

Uitmelken

Neemt niet weg dat ik deze plek zal gaan missen. Hij voelt toch als een goed passende jas, die je met weemoed weghangt. Ik heb hem nu ruim twee jaar aangehad.

Mooie branche die horeca. Als relatief nieuwkomer heb ik er met plezier in rondgelopen. Meest opvallende punt: passie voor de gast. Dat kom je nergens op deze manier tegen. Het is meteen ook de zwakte. Alles staat aan de voorkant in het teken van de gast, maar iets meer rekenwerk aan de achterkant zou menig horecazaak goed doen. Dat viel mij in ieder geval op.

Opvallend is ook de veranderende functie van de horeca. Ze worstelt. Grote concurrenten van de horeca zijn namelijk de mobiele telefoon en internet geworden. ,,Vroeger ging je naar de kroeg om te horen hoe het met iemand ging. Nu weet je alles al via E-mail, Hyves en internet’’, zei iemand ooit tegen me. ,,Wat moet je dan nog in de kroeg doen?’’

De functie van de horeca verandert daardoor ook. ,,Flirt en fun zijn de overgebleven functies in een discotheek’’, hoorde ik van weer iemand anders. Als je er even over nadenkt, zit er een kern van waarheid in. De horeca moet zich hoe dan ook aanpassen. Zwaktes worden met deze economische crisis immers onverbiddelijk blootgelegd.

Terug naar die gastvrijheid in de horeca. In mijn eerste columns schreef ik nog over klanten. Steevast kreeg ik dan een stevige tik op mijn vingers van de redactie. Het zijn geen klanten, het zijn gasten. Die les heb ik stevig in mijn oren geknoopt. Als ik straks voor de supermarkten schrijf, zal ik ze vaker langs de lat van de gast en niet van de klant leggen.

Een klant probeer je verantwoord uit te melken. Een gast wordt je vriend. Ik voelde me een gast in deze branche.