artikel

Vakbonden bereiden acties voor

Horeca

De FNV Horecabond en de CNV Bedrijvenbond gaan in september – of zoveel eerder als mogelijk – actie voeren voor een nieuwe CAO met loonsverhoging voor álle werknemers. Er is al een actiecomité gevormd. Zodra alle regiobestuurders van de bonden terug zijn van vakantie gaan de acties van start.

Vakbonden bereiden acties voor

De komende acties van de bonden zijn een antwoord op het stuklopen van de CAO-onderhandelingen. De bonden konden niet akkoord gaan met een eindbod van de werkgevers, die loonsverhogingen willen beperken tot de zogenaamde boekjeslonen. Dat zou betekenen dat iedereen die meer verdient dan het CAO-loon niet automatisch voor een loonsverhoging in aanmerking komt. Voor de bonden is dat onbespreekbaar.

Woordvoerder Eiko de Vries van de FNV Horecabond wil nog niet zeggen of het om ludieke acties zal gaan of om hardere acties in de vorm van werkonderbrekingen. ‘De vorm is nog een verrassing.’ Duidelijk is wel dat het zal gaan om ‘effectieve acties’ gericht tegen Koninklijk Horeca Nederland (KHN) en haar leden.

De Vries acht de kans uitgesloten dat er op korte termijn nog onderhandeld zal worden over een nieuwe CAO. De onderhandelingsdelegatie van de werkgevers heeft z’n onderhandelingsopdracht immers teruggegeven aan het landelijk bestuur van KHN. Maar de bondswoordvoerder zegt dat wanneer KHN alsnog ‘op cruciale punten’ openingen biedt, de bonden bereid zijn opnieuw aan de onderhandelingstafel aan te schuiven.

‘Ons doel is niet actie voeren, maar een goede CAO voor onze leden afsluiten. Alle grote bedrijfstak-CAO’s in ons land zijn inmiddels rond en wij blijven achter omdat KHN zonodig haar eigen koers moet varen’, aldus woordvoerder De Vries.

Imago
De bondsvertegenwoordiger verwijt de werkgevers kortzichtigheid. Als ze blijven weigeren een goede CAO af te sluiten, bijten ze volgens De Vries in hun eigen staart. Het is nu al moeilijk om in bepaalde regio’s bepaalde functies in te vullen, en dat zal alleen maar moeilijker worden. De FNV Horecabond vindt bovendien dat werkgevers het imago van de bedrijfstak op het spel zetten. En dat imago heeft al een deuk opgelopen door de recente discussie over de prijsverhogingen.

De Vries: ‘Horecaondernemers gaan zonder morren akkoord met prijsverhogingen van leveranciers, waarom geven ze hun belangrijkste bedrijfskapitaal dan niet wat het toekomt: een reële loonsverhoging voor alle medewerkers?’