artikel

Vastknopen

Horeca

Frites bakken is geen kunst. Het is een kunst om vooruit te kijken. Wat bakt iemand morgen? Wat dat betreft valt veel te leren van de franchiseformules in dit nummer. Eentje pik eruit, vanwege de eenvoudig van de aanpak: Domino’s Pizza.

Vastknopen

Domino’s verkoopt al sinds jaar en dag pizza, in de kern een simpel concept. Hun groeistrategie? Aan de onder- en de bovenkant van de pizzamarkt knopen ze nieuwe producten. Zo werkt Domino’s aan de onderkant aan een lijn van ovenbereide sandwiches tegen een concurrende prijs. Denk aan een kleine dubbelgeslagen pizza met sandwichvulling. Met dit product wil Domino’s de lunchrmarkt openbreken. Aan de bovenkant komen extra luxe pizza’s: De American Legends. Rijker gevuld met een nog rijkere marge. Een heel concept dat vastknopen. Ook cafetaria’s en snackbars zitten aan twee kanten in de tang. Aan de onderkant is er het thuisfrituren en aan de bovenkant zit de Chinees of het eetcafé. Een aantal cafetariahouders verkoopt naast frites ook (luxe) knijpflessen fritessaus.

Een mooie bijverkoop aan de onderkant. Een aan de bovenkant? Daar zit nog steeds die magische grens van €15,- voor een maaltijd. Daar moeten de snackbars naartoe, willen ze op termijn overleven. Voorlopers doen dat al, met simpele middelen. Presenteren op een bord, garneren, extra servetje. Te simpel voor woorden, maar je hoeft de wereld echt niet te veranderen om hem te kunnen veroveren. Je moet wel blijven denken over wat je wilt zijn.

Peter Garstenveld, Hoofdredacteur Snackkoerier

peter.garstenveld@reedbusiness.nl

Eerder verschenen columns: