artikel

V&d opent marché du monde

Horeca

Warenhuisketen Vroom & Dreesmann presenteerde deze week een spectaculaire opvolger van het bekende La Place Concept: La Place Marché du Monde. Volgens de keten het grootste restaurant- en traiteurconcept in Nederland en een innovatie op het gebied van grootschalige publieksrestaurants. Het restaurant mét vergaderruimte is gevestigd in de V&D-vestiging Utrecht Hoog-Catharijne.

V&d opent marché du monde

Volgens de V&D-directie gaat het om een nieuwe generatie horecaformules. Ze zijn te vinden op de vierde en vijfde etage van het Utrechtse warenhuis. Op een oppervlakte van ruim 2500 vierkante meter is een restaurant- en traiteurconcept ingericht met een ‘gevarieerd en multicultureel aanbod’ gerechten en dranken: onder meer Thais, Toscaans, Frans en Mexicaans.Het restaurant met de naam La Place Marché du Monde biedt plaats aan 800 gasten. Bij mooi weer komen daar nog eens 150 zitplaatsen bij op het dakterras met uitzicht op de historische binnenstad van Utrecht. Er werken 300 mensen in het restaurant en daarmee is La Place Marché du Monde meteen het grootste restaurant- en traiteurconcept in Nederland.

Traditioneel
V&D gaat in Utrecht voor culinaire vernieuwing, zo liet directievoorzitter Ed Maessen tijdens de perspresentatie maandag in Utrecht weten. Het assortiment producten en maaltijden is in vergelijking met het La Place-concept groter en het aantal recepturen uitgebreider. In Utrecht koken de koks op traditionele wijze. Sommige bereidingsmethoden werden tot nu toe alleen toegepast in internationale toprestaurants. Zo wordt er gekookt op Molteni-gasfornuizen. Wokgerechten worden bereid in gietijzeren woks op gasbranders. De pizzabereiding vindt plaats in steenvloerovens en vlees en gevogelte zal worden gegrild in traditionele gasgestookte rotisserieën.

Gasten kunnen maaltijden en traiteurproducten ook via de website www.laplace.nl bestellen en op een afgesproken tijdstip ophalen. In het nieuwe concept zijn vergaderruimtes opgenomen (met een capaciteit tot 175 personen), een bibliotheek en een kookschool. Die laatste is op werkdagen geopend voor opleidingen en voor het ontwikkelen en uittesten van nieuwe recepturen. In het weekeinde krijgen gasten er cursussen, waarin productkennis en het klaarmaken van gerechten uit het eigen restaurant centraal staan.

In het restaurant is meteen ook een nieuw betalingssysteem in gebruik genomen. Gasten krijgen een magneetkaart waarop alle gerechten die ze nemen worden geregistreerd bij een centrale kassa. Halen ze tijdens de maaltijd nog een ander gerecht of drankje op een van de kookeilanden, dan wordt dat op de kaart ‘bijgeschreven’. Pas bij het verlaten van het restaurant rekent de gast met zijn ‘gastenkaart’ alles in één keer af.

V&D is van plan om in de toekomst ook in andere vestigingen onderdelen van La Place Marché du Monde onder te brengen. Reden om het nieuwe concept in Utrecht te introduceren was het feit dat de vestiging hier de grootste en de drukste is en de meeste ruimte had. De La Place-restaurants (70 in totaal) trekken samen meer dan 35 miljoen bezoekers per jaar. Vijftien vestigingen zijn zelfstandig, zoals het Brugrestaurant over de A4 nabij Schiphol en de twee grote restaurants in de Utrechtse Jaarbeurs. Daarnaast exploiteert V&D 38 kleinere Café Marché’s, 20 Le Marché-bakkerijen, 45 Le Marché Paninishops en 41 chocolaterieafdelingen.