artikel

V&D pakt restaurantformule grondig aan

Horeca

La Place, de bekende restaurantformule van V&D, heeft het roer omgegooid. Uitgebreid onderzoek naar de wensen van consumenten heeft ertoe geleid dat La Place drastische keuzes heeft gemaakt in het assortiment. Het restaurant, dat over het algemeen vooroploopt bij ontwikkelingen, geeft een aantal trends aan waarmee wellicht ook andere bedrijven in de versbranche hun voordeel mee kunnen doen.

V&D pakt restaurantformule grondig aan

Het eerste La Place restaurant werd geopend in 1987 in Utrecht. De formule is in de loop der jaren uitgegroeid tot een bekend, succesvol en veel geïmiteerd concept. Nog steeds is daarbij het ‘markt’idee in stand gebleven: de verschillende gerechten worden uitgegeven in verschillende ‘marktkraampjes’. De gerechten worden voor de ogen van de klanten gemaakt, wat het versaspect nog eens benadrukt. Inmiddels is in Utrecht kort geleden de derde generatie La Place geopend. Het restaurant is verbouwd, de naam is veranderd in La Place Marché du Monde, maar belangrijker: de formule is grondig aangepakt.

Aan het nieuwe concept is veel onderzoek onder consumenten voorafgegaan. Daarbij is de consument in enquêtes op een andere manier dan gebruikelijk benaderd. ‘De klant weet donders goed wat hij wil, alleen hij beschikt niet over voldoende horecakennis om ons dat duidelijk te maken’, zegt directeur Paul Bringmann van Les Halles/La Place. ‘Daarom hebben we toen een heel nieuwe manier van vraagstelling bedacht, waarbij we zochten naar latente in plaats van bestaande behoeften. Wij vragen niet naar wat de klant wil, maar wat hij zou willen.’

Trend
De eerste duidelijke trend die daarbij naar voren komt, is de hang naar buitenlandse producten en gerechten. In de bakkerijbranche zien we al langer dat buitenlandse broodsoorten als ciabatta, focaccia en gevuld Mediterraan brood steeds populairder worden, en La Place bevestigt dat nog eens. Het restaurant kiest voor met name de Thaise, Franse, Mexicaanse en Toscaanse keuken. Overigens is hierbij de laatste overheersend: de Italiaanse invloeden zijn ook veel terug te vinden bij de soepen en sandwiches.Nieuw bij La Place is de traiteurformule. Voortaan kunnen de klanten ook maaltijden of maaltijdcomponenten mee naar huis nemen. Wanneer het eten van tevoren wordt besteld via www.laplace.nl kan dit twee uur later beneden in het warenhuis worden afgehaald. De prijs van een afhaalmaaltijd is maar ongeveer tien procent lager dan dezelfde maaltijd in het restaurant. Dat komt met name door de dure verpakkingen. La Place verwacht dat de klant gemiddeld voor 6,80 euro aan gerechten of maaltijdcomponenten zal meenemen.

Voorbeelden van maaltijdcomponenten zijn: gegrilde paprika’s, olijven met knoflook en zuurdesembrood. Voorbeelden van maaltijden zijn: lasagne, Thaise mie of in eigen huis gerookte zalm. Bij alle gerechten is het uitgangspunt dat de klant de maaltijd eenvoudig in de magnetron moet kunnen bereiden.Een andere drastische keuze hangt samen met de bestaande behoefte aan gezondere producten. Frites zijn in de ban gedaan en worden in het restaurant vervangen door pasta, noodles en puree. Ook vlees is uit de gratie. Er is nog wel vlees te krijgen, maar dan vooral gevogelte. Ook vis krijgt een nog nadrukkelijker plaats in La Place Marché du Monde.Het restaurant in Utrecht is de eerste vestiging die volgens deze principes is ingericht. Volgend jaar volgen er nog tien vestigingen in Nederland en uiteindelijk moeten alle La Place-restaurants worden verbouwd.