artikel

Vechten tegen de broodtrommel

Horeca

De zakenlunch loopt niet overal in Nederland even hard. Met name in de Achterhoek is het een lastige markt, zo ervaren gastheer Jan Bekken en chef-kok Edwin Grothe van restaurant Asser Esch in Groenlo. Zij proberen toch om de zakelijke gast te verwennen met (na)zomerse, frisse en lichte lunches.

Vechten tegen de broodtrommel

Groenlo is bij velen in Nederland bekend omdat het Grolsch-bier er vandaan komt. Een gedeelte van de bierbrouwerij is nog steeds gevestigd in het Gelderse stadje, maar zal binnenkort verkassen naar Boekelo. Tot grote spijt van zowel inwoners als horeca. ‘Er dreigt hier leegloop. Veel winkelpanden staan leeg en mensen trekken weg’, vertelt restaurateur Jan Bekken. Zelf spant hij zich samen met collega-ondernemers in om het 9.000 inwoners tellende stadje nieuw elan te geven. Door Groenlo als historische vestigingstad te profileren, hoopt de horeca toeristen te lokken.

Voorlopig kan restaurant Asser Esch nog even teren op de bekendheid van Grolsch. Het horecabedrijf is op een steenworp afstand van de brouwerij gevestigd. Drie jaar geleden begon Bekken de eetgelegenheid aan de rand van Groenlo omdat het in zijn andere bedrijf, het Belegh van Grol, steeds drukker werd. Tijd voor een nieuwe uitdaging. De horecaondernemer koos voor een ietwat luxer restauranttype. ‘In Groenlo zitten al veel restauratieve bedrijven van hetzelfde niveau’, verklaart de gastheer van Asser Esch.

In de keuken bereidt Edwin Grothe de gerechten voor diners en lunches op ambachtelijke wijze. ‘Bij ons komt niks uit pakjes of zakjes’, merkt Bekken op. ‘De chef-kok maakt patés bijvoorbeeld zelf.’ Voor het bedenken van de gerechten vertrouwt de gastheer op de creativiteit van de kok. ‘Ik kook met wat er op de markt is in een bepaald seizoen’, licht Grothe toe.

Zo ook in de (na)zomer. Dan kiest hij voor vis, fruit en groentes als lamsoren en zeekraal. Deze ingrediënten zijn verwerkt in de drie lunchgerechten die hij voor de rubriek Kleine Kaart heeft gemaakt. ‘Ze lijken op schotels die voor het diner op de menukaart staan, maar zijn wat lichter’, vertelt de chef-kok.

Samen vormen de drie gerechten een fris (na)zomers lunchmenu dat vooral zakelijke gasten moet aanspreken. Die doelgroep is moeilijk te bereiken voor het Groenlose restaurant. ‘Bij ons in de Achterhoek heerst een broodtrommelmentaliteit’, verzucht Bekken. ‘Ik verdenk zelfs enkele directeuren ervan dat ze met hun bammetjes achter het bureau zitten. Het lijkt wel of de heren tussen de middag niet uit hun bedrijf weg te krijgen zijn.’ Toch zien chef-kok en restaurateur wel kansen in de lunchmarkt. Vooral uit de wijdere regio hopen ze binnenkort meer zakelijke lunchers binnen te halen. Maar dan moeten de directeuren hun broodtrommel wel thuis laten.