artikel

Veel mogelijk met cafetaria-interieur

Horeca

Somberheid en sleur leggen het af tegen kleur en fleur. Grijze muizen hebben in cafetarialand hun beste tijd gehad, terwijl interieurs met karakter aan de winnende hand zijn. Hout, warmte en sfeer spelen daarbij een vooraanstaande rol. Ronde vormen zijn gewild vanwege hun exclusieve uitstraling.

Veel mogelijk met cafetaria-interieur

‘Een frisse look. Warme kleuren gecombineerd met degelijkheid. Dat zijn de trends op interieurgebied’ , vertelt Dirk van Loon van Herme Interieurbouw uit Bladel. Dat is nog lang niet alles, want er zijn meer zaken die spelen. Veelvuldig wordt bijvoorbeeld gewerkt met lichte kleuren, met spiegels en met hout. Dat komt de openheid en de frisheid ten goede.

Dood in de pot
Heel veel is mogelijk. Als het er maar netjes, verzorgd en sfeervol uitziet, want smoezeligheid en somberheid zijn de dood in de pot. De gast van tegenwoordig gaat op de loop voor de stoffige zaken; hij is bang om daar met een smakeloze hap geconfronteerd te worden of – erger nog – om er voedselvergiftiging op te lopen. Reinheid staat hoog op het wensenlijstje van de consument. De smaken qua interieur verschillen evenwel behoorlijk. Bezoekers die van snackbar naar snackbar hoppen, vallen van de ene verrassing in de andere. Daar waar ondernemer A veel eikenhout in zijn interieur verwerkt, is collega B van oordeel dat dat volkomen uit de tijd is. Hij kiest voor een ‘keimoderne’ inrichting; veel aluminium, veel spiegels en veel kobaltblauw. ‘Het is maar net waar je van houdt’, aldus Van Loon.

Geen complete maaltijden
Wat zich in cafetarialand zonder meer aftekent, is een toenemend professionalisme.’ Mooi gesproken! De uitspraak is van inrichter Albert Prins uit Maastricht. Wat hem betreft gaan de veranderingen echter niet snel genoeg. ‘Ik zou graag zien dat cafetaria’s meer complete maaltijden aan zouden bieden; soep, vlees, flesje wijn. Maar dat krijg ik ze niet aangepraat.’Toch ziet Prins wel degelijk vooruitgang. Zelfstandige cafetariahouders spiegelen zich aan de collega’s die bij formules aangesloten zijn. Dat heeft een betere presentatie tot gevolg; netter, flitsender, sfeervoller. Maar laat niemand de fout maken zich over te geven aan modegevoelige trends, want die zijn binnen vijf tot zeven jaar achterhaald en dan kun je weer gaan herinrichten, waarschuwt Prins. ‘Een ondernemer moet zich door z’n eigen persoonlijkheid en ideeën laten leiden. Marktgericht en conceptmatig denken is daarbij natuurlijk wel vereist.’

Warme kleuren
Wat Prins betreft wordt er met warme kleuren gewerkt; lila in plaats van blauw bijvoorbeeld. Vanwaar de voorkeur voor warme kleuren? ‘Omdat je een warm product verkoopt.’ Maar niet alles kan, de kleur rose raadt hij zeer beslist af, want het gebruik van vrouwelijke kleuren moet je niet overdrijven. ‘Ik kies liever voor een stevig kleurenpallet opgebouwd uit midtonen en hoge tonen. Daarbij moet een zekere balans gevonden worden, met toepassing van accenten en contrasten, anders wordt het saai. Verlichting kan daarbij een hulpmiddel zijn.’Inrichter REC uit Apeldoorn zweert bij ronde vormen in de cafetaria. In combinatie met roestvrijstaal zorgen die voor een warme en exclusieve uitstraling, zegt Ronald de Kleer van het genoemde bedrijf. En u voelt hem al aankomen; REC maakt vitrines en koelingen op maat in de door u gewenste vorm. De ronde vormen zijn ‘een beetje’, zo vernemen we, afkomstig uit de auto-industrie. ‘De Japanse merken kwamen daar op een gegeven moment mee en toen dachten wij; dat kunnen wij ook.’

Wat kost het?
Niet onbelangrijk is de vraag wat het inrichten van een cafetaria moet kosten. De bedragen, zo melden de inrichters die op deze pagina aan het woord komen, variëren van ƒ 30.000,- tot ƒ 120.000,- Uitschieters naar boven en beneden zijn er natuurlijk ook. Laten deze bedragen zich terugverdienen? Zonder meer, krijgen we te horen, zeker als een en ander gepaard gaat met goed ondernemerschap. De Kleer laat weten dat eigenlijk alleen ‘de betere ondernemers’ investeren in inrichting. ‘Vanwaar de voorkeur voor warme kleuren? ‘Omdat je een warm product verkoopt.’
Toch kun je ook voor lagere bedragen een zaak opnieuw inrichten. Reinard van Baak van ’t Trefpunt uit Apeldoorn bewijst dat. Voor minder dan ƒ 2500,- (arbeidsloon even niet meegerekend) verbouwde hij zijn zaak. Daar kwam veel zelfwerkzaamheid en hulp van vrienden aan te pas. ‘We hebben vooral ruimte gecreëerd, veel gesloopt, we haalden meer weg dan we opbouwden. Het is nu een ‘spacy’ zaak met veel roestvrijstaal. De klanten waarderen het enorm en daar gaat het om.’