artikel

Veel streekproducten op BBB

Horeca

Met de Horecava nog maar net achter de rug, opende maandag 21 januari de BBB in Maastricht alweer de deuren. Op de grootste horecabeurs van Zuid-Nederland werd nadrukkelijk de aandacht gericht op biologische en Limburgse streekproducten. De 48e editie van deze horecavakbeurs vindt plaats van 21 tot en met 24 januari.

Veel streekproducten op BBB

In de jaren dat er geen grote Nederlandse bierbrouwers aanwezig zijn op de BBB in Maastricht, moet de organisatie alle zeilen bijzetten om een aantrekkelijk en onderscheidend beursprogramma op poten te zetten.

Was het tot twee jaar geleden nog het gelijktijdig plaatsvinden van de EFFF die voor de nodige aantrekkingskracht zorgde, die ‘lokker’ gaat sinds dit jaar zelfstandig door het leven en maakt geen onderdeel meer uit van de BBB. Maar een Limburgse vakbeurs zonder aandacht voor eten en drinken? Nee, dat is ondenkbaar.Veel aandacht daarom voor biologische streekproducten. De Limburgse Land- en Tuinbouw Bond promoot oorspronkelijke en biologische producten in tien presentatie-units op een speciaal gecreëerd marktplein op de beurs. De verse Limburgse (winter)groenten kunnen ook worden ‘ingezet’ tijdens de internationale kookwedstrijden van de Stichting Europa Culinair. Deze wedstrijden vinden dit jaar plaats op een centrale plek op de beurs.

Volgens beursmanager Robèrt Rose is ‘niet meer, maar beter’ steeds vaker het credo voor de Limburgse agrariërs. Ze investeren in productinnovatie, verbredingsactiviteiten en het zelf op de markt brengen van streekproducten. De Limburgse Land- en Tuinbouw Bond zal diverse van deze producten op de beursvloer promoten. Hieronder Limousine-rundvlees, wijnen, Livar-varkensvlees, Geuldal-lam, Limburgse landproducten, fruitsappen, groenten en siropen.In dit kader verdient ook de presentatie van speltproducten de aandacht. Spelt is een oergraan dat drie jaar geleden op de Sittardse Kollenberg opnieuw werd geïntroduceerd. Was in 1999 nog maar 2 hectare beschikbaar, begin december 2001 werd in Sittard en omgeving maar liefst 235 hectare ingezaaid met spelt.

Bierenplein
Alweer enkele jaren wordt de afwezigheid van de Nederlandse CBK-brouwers gecompenseerd met een Belgisch Bierenplein. Volgens de organisatie is het plein dit jaar extra aantrekkelijk dankzij proeverijen die worden begeleid door kenners en een nauwe samenwerking met Maison Van den Boer, die een groot aantal speciaalbieren tapt. Grote buitenlandse brouwers als Bitburg, Carlsberg en Alken-Maes zijn vertegenwoordigd op de BBB, evenals kleinere collega’s, waaronder Westmalle, Urthel en Val Dieu.De horecaondernemer die zijn kennis van de branche op wil vijzelen, doet mee aan de horeca kennisquiz. Hoeveel ruimte moet een horecaondernemer rekenen per jaar in een bedrijfsrestaurant? Wat is de gemiddelde geluidswaarde van achtergrondmuziek in restaurants?

Het zijn maar een paar van de vragen die bezoekers aan de BBB kunnen beantwoorden tijdens de door SVH en het bedrijfschap Horeca en Catering georganiseerde quiz. De quiz vindt meerdere malen per dag plaats, om 12.00 uur, 13.30 uur, 15.00 uur en 16.00 uur. Deelname is gratis en er zijn leuke prijzen te winnen.Overigens organiseert het bedrijfschap dagelijks ook discussiebijeenkomsten. Thema’s die aan de orde komen zijn: de digitale horeca – hoe draait de buurman?, drinken in de Nederlandse horeca 2001, veilig uitgaan en economische ontwikkelingen in het vierde kwartaal.Meer informatie: www.mecc.nl.

BBB

De 48e BBB vindt plaats van maandag 21 tot en met donderdag 24 januari in het MECC in Maastricht. De beurs is dagelijks geopend van 11.00 tot 18.00 uur. De laatste dag tot 17.00 uur. De beurs is alleen toegankelijk voor vakpubliek op vertoon van een relatiekaart of na betaling van een entreeprijs van €22,69 en op vertoon van een bewijs van inschrijving bij de Kamer van Koophandel.