artikel

Vijf schrijftips voor menukaarten

Horeca

In tijden van recessie is het noodzaak om alles uit de kast te halen om uw gasten duurdere gerechten te laten bestellen. Kijk daarom nog eens goed naar uw menukaart. Middels een paar kleine aanpas-singen kan uw omzet omhoogschieten.

Vijf schrijftips voor menukaarten

1) Laat het €-teken weg

Door het €-teken herkent uw gast getallen als een bedrag. Laat u het €-teken weg, dan heeft u de kans dat het gemiddeld rekeningbedrag per tafel omhoog schiet.

2) Zet prijzen zig-zag onder elkaar

Prijslijstjes recht onder elkaar zijn gemakkelijk scanbaar. Gasten die willen consuminderen pikken hierdoor de laagste prijzen er makkelijk uit. Maak dus een menukaart die wat minder makkelijk scanbaar is. Vermeld de prijs achter de omschrijving in plaats van rechts uitgelijnd.

3) Bovenste en onderste items zijn bestsellers

Het is wetenschappelijk bewezen dat het oog van de gast het eerst valt op gerechten bovenaan en onderaan de menukaart. Hierdoor verkopen deze gerechten gemiddeld 25% beter. Maak van dit gegeven gebruik door uw menukaart in blokken te verdelen. Zet de gerechten met de hoogste marge als eerste en laatste in ieder blok.

4) Vet en groot verkoopt

Het spelen met grote en kleine letters, maar ook de dikte van letters scoort. Producten met vette letters, grote letters of met een kader eromheen verkopen beter.

5) Verleidelijke beschrijvingen doen het

Vertel per direct een klein verhaalt over het gerecht. Denk bijvoorbeeld aan ‘dit succesrecept is al sinds 1763 in de familie van de chefkok’ of ‘dit gerecht wordt van generatie op generatie doorgegeven in de familie van de eigenaar’. Nostalgische beschrijven schijnen namelijk te werken: tot 27% meer verkoop.

Hebt u aanvullingen? Plaats ze hieronder: