artikel

Visbureau wil jongeren aan de vissnack helpen

Horeca

RIJSWIJK – De vishandel gaat zich de komende jaren sterker richten op de snelle hap. Veel viswinkels worden omgebouwd tot een combinatie van eet- en viszaak. De ommekeer is nodig om de jonge consumenten in vis te interesseren, zo stelt het Nederlands Visbureau (NVB).

Visbureau wil jongeren aan de vissnack helpen

De nieuwe koers van de visbranche moet de visconsumptie in Nederland opkrikken. Ook willen vishandels en visleveranciers ‘onbekende’ soorten vis meer onder de aandacht brengen. Vooral jongeren weten volgens het NVB niet veel raad met ‘oude’ vissoorten, zoals bokking en schelvis.

Leukere toepassing
We moeten vernieuwen en veranderen’, stelt NVB-voorzitter L. Ouwehand. ‘Mensen willen de graat niet meer uit een vis halen. Dus denken we na over een leukere toepassing van het dier. Vroeger kochten mensen vis om te stoven of zelf schoon te maken. Nu is het filet, graatloos, wat we willen. De vis moet gelijk klaar zijn. Vandaar dat we meer lekkerbek en kibbeling verkopen: dat is ook lekker laagdrempelig en makkelijk. De producten waar mensen zelf veel aan moeten doen, zie je steeds minder. Mensen vinden dat gedoe.’
De viswinkels ondergaan de komende jaren een metamorfose, denkt het NVB. De traditionele vishandel gaat zich omvormen tot ‘combizaak’, waar ter plaatse een visje gegeten kan worden. ‘We gaan naar de combinatie tussen snackbar en viswinkel. Visfrietjes, ovenschoteltjes, vispannetjes. We proberen de consumenten een beetje vooruit te helpen’, aldus Ouwehand.

Visdrempel
Uit onderzoek van het bureau blijkt dat mensen niet goed weten hoe ze vis moeten klaarmaken. Kookdemonstraties in winkels en bij vishandels moeten daarin verandering brengen. De aloude receptenboekjes bij de viswinkel van het Nederlands Visbureau blijven, wegens doorslaand succes. Elk kwartaal wordt het boekje in een oplage van 650.000 stuks uitgebracht. Een hippe website () moet jonge consumenten via internet over de visdrempel helpen. Zwemmen de vissen in de zee vrolijk zij aan zij, in de schappen is al jaren een felle strijd tussen de soorten gaande. Uit onderzoek van het NVB blijkt dat de gerookte zalm aan een forse opmars begonnen is. In vijf jaar tijd steeg deze zalmvariant van de negende naar de tweede plaats in de top tien van viswinkels. Onbetwiste nummer 1 blijft daar overigens de gezouten haring. Makreel en paling zakken op de lijst.

Luxe imago
In supermarkten stond gerookte zalm al langer op nummer 1. De supermarkten zagen hun verkoop van deze vis de afgelopen vijf jaar zo’n 400 procent stijgen, maar de prijs bleef vrijwel gelijk, of daalde zelf iets. Het luxe imago van de zalm lijkt daarmee definitief passé.
Volgens het NVB is de luxe vis van de nabije toekomst een oude bekende: de kabeljauw. ‘Kabeljauw wordt een luxueus product. Dat is kostbaar aan het worden.’Nederlanders geven per jaar zo’n 140 gulden per gezin aan vis uit. Aan vlees gaat bijna 700 gulden op.